9
خبر فوری:

قطعنامه سازمان ملل علیه روسیه تصویب شد؛ ایران رأی ممتنع داد

  • کد خبر : 3901
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰:۳۰
قطعنامه سازمان ملل علیه روسیه تصویب شد؛ ایران رأی ممتنع داد
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سومین روز از نشست اضطراری و ویژه خود با ۱۴۱ رای موافق قطعنامه ای درباره بحران اوکراین و در محکومیت روسیه تصویب کرد.

۱۴۱ عضو سازمان ملل با رای مثبت به قطعنامه پیشنهادی حدود ۸۰ کشور، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردند و خواستار خروج فوری نیروهای روسیه از اوکراین شدند.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد  با ۱۴۱ رای موافق ، ۳۵ رای ممتنع و ۵ رای مخالف به تصویب رسید. کشورهای روسیه، سوریه، بلاروس، کره شمالی و اریتره به این قطعنامه رای مخالف دادند.

همچنین الجزایر، آنگولا، ارمنستان، بنگلادش، بولیوی، بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، چین، کنگو، کوبا، السالوادور، گینه اکواتوریال، هند، ایران، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، لائوس، ماداگاسکار،

مالی، مغولستان، مزامبیک، نامیبیا،  نیکاراگوئه، پاکستان، سنگال، آفریقای جنوبی، سودان جنوبی، سریلانکا، سودان، تاجیکستان، اوگاندا، تانزانیا، ویتنام، زیمباوه به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

کشورهایی که در رای گیری شرکت نکردند

کشورهای جمهوری آذربایجان، بورکینافاسو، کامرون، اسواتینی، اتیوپی، گینه، گینه بیسائو، مراکش، توگو، ترکمنستان، ازبکستان، ونزوئلا در رای گیری شرکت نکردند.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنگ در اوکراین چه می گوید؟

این قطعنامه با تهاجم به اوکراین «به شدیدترین شکل» « مخالفت» می‌کند و تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای آماده‌ باش نیروهای اتمی خود را محکوم می‌کند.

این قطعنامه  می گوید که  سازمان ملل به شدت از تهاجم  روسیه به اوکراین ابراز تاسف می کند. این قطعنامه همچنین می خواهد که روسیه فوری استفاده از زور علیه اوکراین را متوقف کند و فورا، کامل و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را از اوکراین خارج کند.

این قعطنامه همچنین اعلام ۲۴ فوریه روسیه برای آغاز “عملیات ویژه نظامی” در اوکراین را محکوم و تاکید می کند که مالکیت یک سرزمین با استفاده از زور و تهدید غیر قانونی است.

این قعطنامه همچنین از گزارش ها مبنی بر حملات علیه مناطق غیر نظامی، مانند مدارس، بیمارستان ها و غیره ابراز نگرانی می کند.

همزمان با تصویب این قطعنامه و پایان ماه میلادی فوریه، ریاست دوره ای روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل نیز پایان یافت.

گوترش: همین الان به خصومت ها پایان دهید

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل بلافاصله پس از تصویب این قعطنامه به خبرنگاران گفت: ۱۴۱ کشور در مجمع عمومی با رای مثبت خود خواهان عقب نشینی فوری نیروهای روسیه از اوکراین شدند.

دبیر کل سازمان ملل گفت:  پیام مجمع عمومی کاملا آشکار است. همین الان به خصومت ها پایان دهید. در دیپلماسی و گفتگو را باز کنید.

گوترش افزود: حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در راستای منشور سازمان ملل باید مورد احترام واقع شود. وضعیت اوکراین یک بمب ساعتی است.

دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد من همچنین بسیار نگران تاثیر احتمالی جنگ در اوکراین بر صلح و امنیت منطقه و جهان هستم. قعطنامه امروز یک حقیقت  را نشان می دهد. جهان خواهان پایان رنج گسترده انسانی در اوکراین است.

وی تصریح کرد من همه تلاش خود را برای پایان فوری خصومت ها و برگزاری فوری مذاکرات صلح انجام خواهم داد. مردم اوکراین به شدت به صلح نیاز دارند و مردم جهان آن را درخواست می کنند.

عبدالله شهید: قطعنامه نشان دهنده نگرانی شدید جامعه جهانی از وضعیت اوکراین است

عبدالله شهید رئیس مجمع عمومی سازمان ملل که ریاست سه روز نشست اضطراری و ویژه این مجمع درباره بحران اوکراین را برعهده داشت، نیز در سخنانی گفت: قطعنامه امروز نشان دهنده نگرانی

شدید جامعه جهانی از وضعیت اوکراین است و بر درخواست برای آتش بس فوری، دسترسی بدون مانع به کمک های بشردوستانه، بازگشت به مذاکره و دیپلماسی تاکید می کند.

وی افزود: این قطعنامه همچنان خواهان توقف استفاده از زور و عقب نشینی کامل ارتش روسیه از اوکراین می شود و به اصول مشخص شده در منشور سازمان ملل اشاره می کند. من از حملات علیه تاسیسات غیر نظامی مانند منطقه مسکونی، مدارس و بیمارستان ها ابراز نگرانی می کنم.

آمریکا: جهان یک صدا جنگ بی دلیل روسیه را محکوم کرد

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از این رای گیری گفت: امروز جهان یک صدا جنگ بی دلیل، بدون توجیه روسیه را محکوم کرد. ما از اقدام بلاروس برای موافقت با استفاده از خاک خود در حمله به اوکراین انتقاد کردیم.

وی تصریح کرد ما بر حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردیم. ما نشان دادیم که روسیه تنها و منزوی است.ما باید همه تلاش خود را برای کمک به مردم اوکراین و پاسخگو کردن روسیه انجام دهیم و اظهارات خود را با عمل همراه کنیم.

اوکراین: سازمان ملل همچنان زنده است

“سرگئی کیسلیسا” سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل  پس از این رای گیری گفت: سازمان ملل همچنان زنده است. مردم اوکراین اکنون به سازمان ملل اعتماد بیشتری دارند. رای گیری یک پیام قوی به روسیه است.

این یک بحران روسیه است نه بحران اوکراین زیرا تنها کشوری که آن را آغاز کرده است روسیه می باشد. ما اوکراین را دوباره خواهیم ساخت. اکنون جان مردم اهمیت دارد.

روسیه:قطعنامه عملیات نظامی ما را متوقف نخواهد کرد

سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل پیش از رای گیری درباره این قطعنامه گفت به دلیل فشار فراوان غربی ها بر اعضای سازمان ملل. این قطعنامه عملیات نظامی ما را متوقف نخواهد کرد.

نماینده دولت پوتین افزود: نماینده اوکراین به ذهنیت نازی ها در این کشور اشاره نکرد. ما سعی کرده ایم جنگ ۸ ساله علیه مردم دونباس را به پایان رسانیم. منطقه دونباس همچنان بمباران می شود. ما به مناطق غیر نظامی حمله نمی کنیم. این پیش نویس یک تلاش برای قهرمان نشان دادن کسانی است که در یک دهه گذشته در موارد مختلف از جمله کودتا در اوکراین،  قوانین بین المللی را نقض کرده اند.

امارات: نگران وخیم تر شدن وضعیت انسانی در اوکراین هستیم
سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: وضعیت اوکراین به نقطه حساسی رسیده است. جامعه جهانی نگران وضعیت روی زمین در اوکراین است و این نتیجه رای گیری امروز می باشد.

وی تصریح کرد: امارات نگران وخیم تر شدن وضعیت انسانی در اوکراین است. تلاش جمعی ما باید جلوگیر از وخامت بیشتر انسانی در اوکراین باشد.

سوریه: قطعنامه رویکرد یکجانبه دارد و وسیله ای برای فشار سیاسی است

بسام صباغ سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد هم گفت: قطعنامه امروز  آشکارا یک رویکرد یکجانبه دارد و تبلیغ سیاسی و وسیله ای برای فشار سیاسی است.

وی افزود که آنهایی که این قطعنامه را آماده کردند لحنی خصمانه علیه روسیه به کار برده اند تا موضعی را که بر اساس نگرانی های مشروع امنیتی است، کم اهمیت جلوه دهند.

نماینده دولت بشار اسد ادامه داد: این قطعنامه یک درویی کاملا آشکار است. اگر روسیه و متحدان آن برای صلح جدی بودند، به تعهدات سه دهه پیش خود عمل می کردند و آنها باید به اوکراین فشار وارد می کردند تا به تعهدات خود بر اساس توافقنامه مینسک عمل کند.

وی تصریح کرد این قطعنامه با کارزار وسیع رسانه ای برای انتشار اخبار دروغ همراه شده است. آنهایی که امروز به دنبال دفاع از منشور سازمان ملل هستند باید اقدام مشابهی در مقابل اشغال سرزمین های عرب از سوی اسرائیل نشان می دادند. پس مساله نقض حاکمیت ارضی سوریه از سوی آمریکا چه می شود؟

ایران: همه اعضای سازمان ملل فرصت مشارکت در قطعنامه درباره اوکراین را نداشته‌اند

نماینده ایران در سازمان ملل در پی تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین گفت: قطعنامه ارایه شده به مجمع عمومی فاقد عنصر بیطرفی و مکانیزمهای واقع بینانه برای حل و فصل موضوع از طریق ابزارهای صلح آمیز است و همه اعضای سازمان ملل فرصت مشارکت در تدوین این قطعنامه را نداشته‌اند.

وی در سخنانی افزود: جمهوری اسلامی با نگرانی عمیق، منازعه جاری بین روسیه و اوکراین‌ را دنبال می کند.

وی تصریح کرد  جمهوری اسلامی ایران موضع اصولی خود در خصوص ضرورت حل وفصل صلح آمیز اختلافات، در انطباق با حقوق بین الملل را تصریح نموده و ضرورت تطابق کامل اقدامات همه طرف ها با اصول عالیه مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین الملل و از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه را مورد تاکید قرار میدهد. ما تاکید می‌کنیم که حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید به طور کامل مورد احترام قرار گرفته و ایمنی و امنیت تمام غیرنظامیان تضمین گردد.

تخت روانچی ادامه داد:  یافتن راه حل پایدار و دراز مدت برای چنین بحران‌هایی نیازمند پرداختن به ریشه های آن است. ما این امر را که پیچیدگی موجود و شرایط شکننده حاکم بر منطقه اروپای شرقی با اقدامات تحریک آمیز  امریکا و ناتو تشدید شده است، مورد توجه قرار می‌دهیم. در این زمینه، دغدغه های امنیتی فدراسیون روسیه باید مورد توجه قرار گیرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: جنگ و درگیری که موجب خسارت به جان مردم و زیرساخت های غیرنظامی باشد، در هر کجا که رخ دهد، پذیرفته شده نیست. جمهوری اسلامی ایران خواستار توقف فوری خشونت ها و کاهش تنش در منازعه جاری است. در این خصوص ایران بر ضرورت گفتگو در خصوص دغدغه‌های مدنظر همه طرف ها به منظور رسیدن به نتایج پایدار تاکید می‌کند.

تخت روانچی گفت:سازمان ملل باید همواره و به ویژه در بررسی موضوعات مرتبط با صلح و امنیت بین المللی از اعمال استانداردهای دوگانه اجتناب کند.مایه تاسف که این سازمان و مخصوصا شورای امنیت به کرات نسبت به این امر بی توجه بوده و موجب بی اعتباری این نهاد شده است. نمونه شاخص آن نحوه برخورد شورای امنیت با منازعه جاری  در یمن است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که قطعنامه ارایه شده به مجمع عمومی فاقد عنصر بی طرفی و مکانیزم ها واقع بینانه برای حل و فصل موضوع از طریق ابزارهای صلح آمیز است. مضافاً، همه اعضای سازمان ملل فرصت مشارکت در تدوین این قطعنامه را نداشته‌اند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: لازم به تاکید است که مجمع عمومی در جایگاه تعیین وجود یک اقدام تجاوزکارانه نیست. علاوه بر ماده ۳۹ منشور، قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی به تاریخ ۱۴ دسامبر ۱۹۷۴ این امر را به شورای امنیت محول کرده است.

وی تصریح کرد:  علاوه بر این، تشکیل نشست اضطراری مجمع عمومی که براساس قطعنامه ۳۷۷ مجمع صورت پذیرفته است نباید به عنوان پایان گفتگو مدنظر قرار گیرد. این نشست باید محملی برای گفتگوی عمیق بین اعضا و یافتن راه حل هایی دیپلماتیک برای حل و فصل صلح آمیز بحران ایجاد کند.

تخت روانچی ادامه گفت:  دولت من به دعوت به یافتن راه حل صلح آمیز، جامع و پایدار برای این بحران و از جمله ایجاد آتش بس فوری و آغاز گفتگو و همچنین فراهم آوردن کمک های بشردوستانه به مردم محتاج ادامه خواهد داد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهار داشت:  براساس دلایل فوق الذکر هیات جمهوری اسلامی ایران رای ممتنع به قطعنامه مطرح شده مندرج در سندL.1 داده است.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3901

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.