5

نقش صنعت رستوران‌داری در جذب گردشگر

  • کد خبر : 5899
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
نقش صنعت رستوران‌داری در جذب گردشگر

صنعت رستوران‌داری یکی از شاخص‌های توسعه کسب و کارهای گردشگری است و یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های صنعت گردشگری در هر کشوری موضوع تامین غذای گردشگران داخلی و خارجی در مکان‌های آرام و مفرح به نام غذا‌خوری یا رستوران است. گاهی “غذا”  انگیزه گردشگر از یک سفر است و صنعت رستوران‌داری به عنوان یکی […]

صنعت رستوران‌داری یکی از شاخص‌های توسعه کسب و کارهای گردشگری است و یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های صنعت گردشگری در هر کشوری موضوع تامین غذای گردشگران داخلی و خارجی در مکان‌های آرام و مفرح به نام غذا‌خوری یا رستوران است.

گاهی “غذا”  انگیزه گردشگر از یک سفر است و صنعت رستوران‌داری به عنوان یکی از اضلاع حیاتی صنعت گردشگری‌ست، به‌گونه‌ای که برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند بیش از ۵۰ درصد رستوران‌ها به دلیل ضعف مدیریت و ناآشنایی با اصول مشتری مداری موجب ریزش مشتریان خود می‌شوند.

رشد صنعت رستوران‌داری مستلزم آموزش آداب تشریفات است و کیفیت رابطه با مشتری در صنعت رستوران‌داری و جذب گردشگر از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است به‌طوری که تاثیر مثبت و معناداری بر افزایش گردشگران و به‌طور خاص وفاداری مشتریان رستوران‌ها دارد.

بسیاری از افراد، رستوران‌های ایران را همان چلوکبابی‌های سابق با رنگ و طرح تازه‌تر می‌دانند، این در حالی است که در دنیای مدرن برای رستوران به معنای واقعی آن مولفه‌های خاصی در نظر گرفته می‌شود و به‌طور کلی فرق محسوسی بین چلوکبابی و رستوران وجود ندارد، در واقع اسم اصیل رستوران در ایران چلوکبابی است، البته این دو در نوع غذایی که سرو می‌کنند کمی ‌متفاوت هستند و تفاوت اصلی رستوران‌ها را تنها می‌توان در غربی بودن و جذابیت آنها دانست.

در صنعت رستوران‌داری، همه کارکنان باید به خوبی آموزش دیده باشند و در مورد غذا و نوع پذیرایی اطلاعات کافی داشته باشند. اگر کارکنان رستوران خدمات ضعیف ارائه دهند بعید است که مشتریان شما دوباره به رستوران شما بیایند.

تأثیر مثبت کیفیت غذا که مهمترین عامل مؤثر بر رضایت مشتریان در صنعت رستوران‌داری بوده، کیفیت خدمات و محیط رستوران و همچنین ادراک عادلانه بودن قیمت بر رضایت‌مندی مشتریان، از عوامل عمده جذب گردشگر در صنعت رستوران‌داری است.

زمانی که یک گردشگر و مشتری از آداب و خدمات ارائه شده در یک رستوران رضایت داشته باشد، به‌عنوان یک سفیر آن مجموعه را تبلیغ خواهد کرد، از این‌رو آداب رستوران‌داری بسیار اهمیت دارد.

ایران با داشتن تنوع غذایی و پیشینه‌ی درخشان در امر آشپزی و طبخ غذا، می‌تواند جایگاه مناسبی در این عرصه و صنعت رستوران‌داری داشته باشد و به پشتوانه‌ی همین پیشینه‌ی درخشان با معرفی غذاهای ایرانی به جذب گردشگران، مسافران و جهانگردانی که علاقه‌مند و مشتاق برای تجربه‌ی چیزهای جدید هستند، بپردازد.

یکی از راهکارهای بهبود کیفیت رستوران‌ها در کشور و به واسطه آن جذب بیشتر گردشگر، ستاره‌دار کردن این مراکز مانند هتل‌ها است و همچنین بهبود شرایط کلی رستوران‌ها و مرغوبیت و تنوع غذاهایی که در رستوران‌ها ارایه می‌شوند، می‌توانند کارگشا باشد.

همچنین، مدیران صنعت رستوران‌داری باید بفکر راهی جهت دریافت بازخورد مشتریان خود باشند، چرا که بسیاری از رستوران‌ها بدون آنکه متوجه بشوند در حال از دست دادن مشتریان خود هستند و آن‌ها باید بدانند که به دست آوردن مشتریان جدید نیازمند سرمایه‌گذاری و تبلیغات گران قیمت در صنعت رستوران‌داری است، و اینجاست که کنترل کیفیت به‌صورت دوره‌ای اهمیت خود را نشان می‌دهد.

به گفته کارشناسان، ایران تاکنون در صنعت رستوران‌داری و جذب گردشگر، تقریبا ضعیف عمل کرده و این در حالی است که در همه‌جای دنیا، غذای سنتی ایران طرفداران خاص خودش را دارد اما از طرفی این موضوع را هم باید در نظر داشت که باید برخورد مناسبی با گردشگران و جهانگردان انجام شود تا سهم صنعت غذا در این حوزه بیشتر شود. این نکته را هم باید اشاره کرد که دکور، طراحی و تجهیزات شایسته‌ای باید فراهم کنیم تا گردشگران جذب شوند، چرا که این مساله، ارزآوری فوق‌العاده‌ای را از طریق رستوران‌داری برای کشور خواهد داشت.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=5899

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.