13

سلامتی و بالندگی جامعه در گرو سلامت بانوان است

  • کد خبر : 3095
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
سلامتی و بالندگی جامعه در گرو سلامت بانوان است
مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: سلامت و بالندگی جامعه در گروه سلامت و بالندگی بانوان است.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، دکتر مسعود زحمتکش در میزگرد «بانوان و مادران محور سلامتی» که در سازمان نظام پزشکی مشهد و به مناسبت «هفته ملی سلامت زنان» برگزار شده بود؛ همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه قریب به نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهند و نقش بسزایی در حفظ سلامت افراد خانواده و نهایتا جامعه دارند، هر نوع برنامه ریزی و تلاش در جهت توانمندسازی زنان ایران زمین در این راستا، تضمینی برای بهره مندی از کودکانی سالم، خانواده ای مستحکم و اجتماعی متعالی خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه وظیفه نظام سلامت، حفظ سلامت جامعه به ویژه با اولویت اثربخشی بیشتر است؛ گفت: زنان‌ محور و مدیر سلامت خانواده و یار و همکار ارائه دهندگان خدمات در سیستم سلامت هستند و بخش مهمی از فعالیت‌های مربوط به خود مراقبتی و مراقبت در منزل بر عهده آنان است. آن‌ها به طور معمول مدیریت و برنامه‌ریزی سلامت خانواده از واکسیناسیون کودکان گرفته تا تغذیه نوجوانان و کاستن از استرس‌های بزرگترها و ارائه خدمات به سالمندان را بر عهده دارند. بخش سلامت تغذیه نیز معمولا عرصه تصمیم‌گیری بانوان است.
وی با اشاره به اینکه آثار نامطلوب بیماری و مرگ و میر مادر بر سلامت اعضای خانواده غیر قابل چشم پوشی است؛ گفت: خطرات تهدید کننده سلامتی مادران بر سلامت سایر گروه‌های سنی در خانواده اثرگذار است از جمله اثر سوء تغذیه و دیابت و فشارخون و انتقال آن از مادر به جنین، اثر استعمال دخانیات بر سلامت جنین و یا سایر افراد خانواده؛ همچنین بررسی‌ها نشان داده است که نرخ مرگ و میر کودکانی که مادر از دست داده‌اند، افزایش می‌یابد.
وی افزود: مرگ مادر نه فقط به دلایل مرتبط با حاملگی و زایمان بلکه به دلایل دیگر نیز به همان اندازه برای خانواده فاجعه آمیز و درتمامی ابعاد، دردناک و جبران‌ناپذیر است و ارتقاء سلامت بانوان در جامعه و افزایش سطح آگاهی های سلامت محور زنان ما می‌تواد تضمین کننده نسل آینده‌ی بهتری باشد.
وی در پایان به ظرفیت رسانه‌ها در آگاهی‌رسانی به مردم جهت مقابله با شبه علم و افرادی که مغرضانه سلامت جامعه را هدف آماج حملات خود قرار داده‌اند؛ اشاره کرد و گفت: ارتقاء سواد سلامت عمومی در وهله نخست وظیفه حاکمیتی سیستم بهداشت و درمان است و در مرتبه بعدی متوجه رسانه‌ها است؛ تا ضمن مقابله با شبه علم، جهت تامین سلامت عموم مردم، در راستای ارتقای سواد سلامت جامعه و تدوین برنامه های مدون جهت پایش سلامت زنان و مادران عزیز گام های موثر برداشته شود.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3095

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.