12
رئیس انجمن متخصصین رادیولوژی ایران شاخه خراسان:

سرمایه گذاری در عرصه خدمات رادیولوژی نیاز به حمایت دولتی دارد

  • کد خبر : 3206
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
سرمایه گذاری در عرصه خدمات رادیولوژی نیاز به حمایت دولتی دارد
رئیس انجمن متخصصین رادیولوژی ایران شاخه خراسان، گفت: سرمایه گذاری در عرصه ارائه خدمات رادیولوژی نیاز به ایجاد سازو کارهای حمایتی از سوی دولت دارد.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، دکتر علی اکبر بهرامی‌فر رئیس انجمن رادیولوژی خراسان در آستانه روز جهانی رادیولوژی همچنین افزود: خدمات تشخیصی تصویربرداری مبنی بر تکنولوژی‌های ‌های‌تک است. بدین معنا که دستگاه‌های ما مرتبا و در فواصل زمانی کم، باید بروزرسانی شوند. این امر در دنیا مرسوم است؛ فردی که امروز از خدمات تصویربرداری استفاده می‌کند؛ قطعا باید خدمت بروز و با کیفیت‌تری را دریافت ‌کند. از سوی دیگر استهلاک این دستگاه‌ها نیز مسئله‌ساز است؛ یک دستگاه سونوگرافی ساده نهایتا ۵ تا ۶ سال قابل استفاده است. دستگاه س. تی. اسکن و ام.آر.آی نیز نهایتا تا ۱۰ سال سرویس مناسب ارائه خواهد کرد. بعد از آن هزینه های تعمیر و نگهداری عملا اجازه استفاده از این دستگاه ها را نخواهد داد.

معاون پشتیبانی و رفاهی سازمان نظام پزشکی مشهد در ادامه با اشاره به افزایش شدید قیمت دستگاه‌های تصویربرداری، بیان کرد: قیمت این دستگاه‌ها با افزایش نرخ ارز افزایش قابل توجه یافته و مشمول ارز آزاد شد، اما نرخ خدمات ارائه شده نسبت به تمامی خدمات سنخیتی با میزان تورم و هزینه های تعمیر و نگهداری این دستگاه ها ندارد. حال آنکه دریافتهای خدماتی از جمله مالیات و بیمه و… نرخ به روز یافته اند.
دکتر بهرامی‌فر ادامه داد: باید اعتراف کرد که تجهیزات رادیولوژی کشور در حال حاضر سن تقریبی ۲۰ تا ۳۵ سال دارند؛ متاسفانه امروز ما دستگاه‌های فعال با قدمت ۴۰ ساله نیز داریم که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. برخی از دستگاه‌های ما آنالوگ هستند. این در حالی است که افزایش شدید و غیرمتعارف قیمت تجهیزات تشخیصی قدرت راه‌اندازی کلینیک‌های جدید و مجهز را برای رادیولوژیست‌های جوان غیرممکن ساخته است. از اینرو دولت باید با حمایت های خاصی چون اعطا وامهای کم بهره و پرداخت یارانه برای ورود دستگاه های بروز و تجهیزات مورد نیاز دیگر، سرمایه گذاری در حوزه ایجاد و توسعه مراکز تشخیصی تصویربرداری را تسهیل سازد.
وی در خصوص توزیع جغرافیایی و سرانه دسترسی عموم مردم به خدمات تشخیصی تصویربرداری در سطح کشور گفت: ما در این زمینه از استانداردهای جهانی شاید بدون ضابطه جلوتر هستیم به عنوان مثال بر اساس آمارهای اخیر فرانسه با جمعیت تقریبا نزدیک به جمعیت ایران، تعداد یک سوم دستگاههای ام. آر. آی موجود کشور مارا در اختیار دارد آیا سیستم بهداشت و درمان آنها بی اطلاع است ، مسلما این تصمیمات علمی و غیر سیاسی بوده ولی متاسفانه باز هم شاهد درخواست های متعدد فلان شهر ۵۰ هزار نفری با مثلا ۵ تا ۱۰بیمار در روز برای خرید دستگاه‌های تصویربرداری و ارائه این خدمات به صورت دولتی در آن شهر هستیم. در حالیکه در کنار هزینه خرید دستگاه، هزینه‌های تعمیر نگهداری آن، جذب پرسنل و پزشک متخصص را که برآورد کنیم می‌بینیم به صرفه تر این است که بیماران و لو شده با استفاده از خدمات دولتی با آمبولانس به یک مرکز تصویربرداری در شهر نزدیک منتقل شوند. بسیار مقرون به صرفه تر است.
اما اینکه شاهد اتاق‌های انتظار شلوغ برای دریافت خدمات تشخیصی تصویربرداری هستیم یکی از علل را میتوان ناشی از عدم تطابق میزان تقاضاهای استفاده از خدمات تشخیصی تصویربرداری با استانداردهای جهانی و بعبارتی عدم رعایت گاید لاین دانست بعنوان مثال در همین دوران شیوع پاندمی کرونا با تقاضاهای مکرر و غیر ضرور افراد برای دریافت سی. تی ریه مواجه بودیم که حتی برخی از پزشکان ما را نیز مستاصل کرده بود. باید پروتکل‌های تشخیصی ما مطابق استانداردهای روز دنیا باشد و تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی بخش خصوصی تطابق بیشتری با واقعیات روز و تورم داشته باشد تا خدمات تشخیصی تصویربرداری، موثرتر و کم هزینه‌تر ارائه شود.
وی به وضعیت پشتیبانی دستگاه های تصویربرداری اشاره کرد و افزود: رادیولوژیست‌های ما با وضعیت نگران کننده ای در حوزه پشتیبانی دستگاه ها و تجهیزات روبرو هستند این موضوع واقعا معضل بزرگی شده است. با وجود تحریم‌ها برای خرید یک قطعه کوچک، مجبوریم با ده‌ها مانع و چالش و با چندین برابر قیمت واقعی، قطعه مورد نیاز را وارد کنیم تا بتوانیم دستگاه را تعمیر و به چرخه خدمت بازگردانیم.
رئیس مجمع انجمنهای تخصصی پزشکی استان در ادامه افزود در خصوص نحوه سنجش تورم وارده به خدمات پزشکی گفت: ما در واقع دچار اپیزود وحشتناک در آمارها هستیم. سازمان برنامه و بودجه میزان درصد تورم وارده به تجهیزات پزشکی را بالای ۵۰۰ درصد اعلام می‌کند در حالی که بانک مرکزی میانگین نرخ تورم را در نظر می‌گیرد و در این میان نرخ تعرفه خدمات پزشکی بر اساس تصمیم وزارت بهداشت بدون کارشناسی واقعی تعیین می شود.
وی ادامه داد: همانطور که چندی قبل نیز گفته ام نتیجه ادامه این روند ورشکستگی کلینیک‌های کوچک، زیان‌ده شدن کلینیک‌های متوسط و عدم رغبت به گسترش خدمات جدید در کلینیک‌های بزرگ تصویربرداری است. این بدان معنی است که بزرگترین مدالیته تشخیصی کشور دچار اختلال شود. وقتی تشخیص اختلال داشته باشد قطعا درمان هم آسیب فراوان خواهد دید.
وی ضمن انتقاد از بی‌توجهی به عرصه پیشگیری گفت: در دنیا اصل بر پیشگیری است. سرمایه‌گذاری در پیشگیری و افزایش سرانه سلامت راه حل نجات سیستم بهداشت و درمان ما است. سونوگرافی غربالگری مادران باردار، تشخیص زودهنگام سرطان پستان و مواردی از این دست هزینه تحمیلی بر سیستم بهداشت و درمان نیستند این اقدامات سرمایه‌گذاری محسوب می شوند. اما متاسفانه باید بگویم ما در این رابطه هوشمندانه وارد میدان نشده ایم.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3206

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.