5

جاذبه‌های گردشگری تفلیس پایتخت گرجستان

  • کد خبر : 5411
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
جاذبه‌های گردشگری تفلیس پایتخت گرجستان

شرق‌نگار: جاذبه‌های گردشگری تفلیس پایتخت گرجستان   تفلیس کجاست؟ شهر تفلیس در گرجستان | Tbilisi City In Georgia شهر تفلیس در گرجستان، پایتخت باشکوه این کشور می‌باشد. شهری پر از تاریخ و جاذبه‌های طبیعی که همواره گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. در سال‌های اخیر، تفلیس به یکی از مقاصد تفریحی محبوب بین […]

شرق‌نگار: جاذبه‌های گردشگری تفلیس پایتخت گرجستان

 

تفلیس کجاست؟

شهر تفلیس در گرجستان

شهر تفلیس در گرجستان | Tbilisi City In Georgia

شهر تفلیس در گرجستان، پایتخت باشکوه این کشور می‌باشد. شهری پر از تاریخ و جاذبه‌های طبیعی که همواره گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. در سال‌های اخیر، تفلیس به یکی از مقاصد تفریحی محبوب بین ایرانیان نیز تبدیل شده است، چرا‌که فاصله کم جغرافیایی، هزینه پایین و امکان سفر بدون ویزا، همگی سفر به تفلیس را برای ما راحت کرده است. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا بیشتر با جنبه‌های مختلف این شهر زیبا آشنا شوید. اگر قصد سفر به شهر تفلیس در گرجستان را دارید، از تورهای جذاب الی گشت غافل نمانید.

شهر تفلیس در گرجستان چگونه شکل گرفت؟

تفلیس شهری با جمعیت حدود ۱.۵ میلیون نفر است که در دو طرف رود کر گسترش یافته و از سه طرف به کوه منتهی می‌شود. این شهر در جنوب شرقی اروپا و در مسیر جاده ابریشم واقع شده و پل ارتباطی بین شرق و غرب به‌شمار می‌رود. به همین علت در طول تاریخ امپراطوری‌های مختلفی را دیده که بر تنوع فرهنگ و معماری امروزی آن تاثیرگذار بوده است. تفلیس پایتخت و همزمان بزرگترین شهر گرجستان است. قدمت این شهر به قرن پنجم میلادی باز می‌گردد. در آن زمان، شاه واختانگ اول در حال تفریح بوده که به طور اتفاقی به چشمه‌های گرم این منطقه برمی‌خورد.

 

شهر تفلیس در گرجستان

از آنجا که این مکان خوش آب و هوا به مذاق پادشاه خوش می‌آید، همان زمان دستور ساخت شهری در اطراف چشمه‌ها را صادر می‌کند. نام این شهر در واقع به همین چشمه‌های آب گرم اشاره دارد و در اصل “تبلیسی” است که در ایران و چند کشور دیگر به تفلیس مشهور شده است.

آب و هوای شهر تفلیس در گرجستان

از آنجایی که شهر تفلیس در نیمکره شمالی و جنوب منطقه قفقاز قرار دارد، اقلیمی نیمه گرمسیری و مرطوب بر این منطقه حاکم است. در نتیجه مردم تفلیس تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های نسبتا سردی را تجربه می‌کنند. با این وجود، گرجستان کشوری چهار فصل با آب و هوای معتدل است. در تمام فصول سال امکان سفر به تفلیس وجود دارد اما مسلما برخی ماه‌های سال مانند بهار و پاییز برای سفر به این شهر مناسب‌تر است. طی این دو فصل هوا معتدل بوده و بارندگی دلپذیری در جریان است.

جاذبه‌‌های معروف شهر تفلیس در گرجستان

تفلیس زیبایی‌های بسیار زیادی برای تماشا دارد. از اماکن تاریخی و فرهنگی گرفته تا طبیعت چشم‌نواز آن، همگی تفلیس را در زیبایی زبانزد کرده‌اند. در ادامه با چند مورد از معروف‌ترین جاذبه‌های این شهر آشنا می‌شویم تا در صورت سفر به این شهر از آنها بازدید کنید.

 

جاذبه‌‌های معروف شهر تفلیس در گرجستان

۱.ناریکالا

قلعه ناریکالا گزینه مناسبی برای آغاز بازدیدهای شما در شهر تفلیس گرجستان است. این قلعه تاریخی به دوران ساسانیان تعلق دارد و در بخش کوهستانی تفلیس واقع شده است. در دوره ساسانیان تفلیس به ایران تعلق داشت در نتیجه معماری این قلعه کاملا ایرانی است. در طول تاریخ امپراطوری‌های متعددی در این قلعه حکومت کردند و چند بار هم مورد حمله قرار گرفته اما خوشبختانه همچنان سالم و پابرجا باقی مانده است. درون این قلعه کلیسایی به نام سنت نیکلاس قرار دارد که  قدمت آن به قرن ۱۲ میلادی باز می‌گردد. حکاکی‌ها و نقاشی‌های دیواری این کلیسا تماشایی است.

۲. کلیسای جامع تثلیث تفلیس

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های شهر تفلیس در گرجستان، کلیسای جامع تثلیث یا سامبا است، به طوری که به نماد این شهر تبدیل شده است. ساخت این کلیسا که متعلق به مسیحیان ارتدکس است در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید. معماری باشکوه این بنا ترکیبی از معماری سنتی گرجی و بیزانسی است. همچنین از طرح‌های مدرن نیز در طراحی آن استفاده است. این کلیسا با گنبد مخروطی طلایی روی تپه‌ای واقع شده و از فاصله دور نظرها را به خود جلب می‌کند. ۹ عبادتگاه در قسمت‌های مختلف این کلیسا وجود دارد و محوطه داخلی آن پر از تابلوهای نقاشی‌ است که هنردوستان‌ زیادی را برای تماشا فرا می‌خواند. اگرچه کلیسای جامع تثلیث مخصوص مسیحیان ارتدکس است اما بازدید از آن برای عموم مردم آزاد و رایگان است.

 

کلیسای جامع تثلیث تفلیس

۳. مجسمه کارتلیس در تفلیس

کارتلیس، مجسمه معروف شهر تفلیس در گرجستان که به مجسمه مادر مشهور است، بر بلندای تپه سولولاکی قرار گرفته است. ارتفاع این مجسمه ۲۰ متر و جنس آن از آلومینیوم است. در یکی از دستان این مادر کاسه‌ای وجود دارد که نماد پذیرایی و میزبانی از دوستان کشور گرجستان است و در دست دیگر او شمشیری است که نشان‌دهنده دفاع از این کشور در مقابل دشمنان است.

۴. سد ژینوالی

سد ژینوالی که در ۶۰ کیلومتری شهر تفلیس در گرجستان واقع شده، همچون یک اثر هنری خیره کننده می‌درخشد. وقتی به کنار این سد برسید ترکیب منظره کوهستان و دریاچه مسحورتان می‌کند به طوری که می‌توانید ساعت‌ها آنجا نشسته و روح و روانتان را جلا دهید. این سد زیبا نظر گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند. بهترین فصل برای بازدید از سد تماشایی ژینوالی فصل بهار و تابستان است چرا که در این فصل‌ها درختان و گیاهان در بهترین وضعیت خود قرار دارند.

۵. تله‌ کابین سواری در تفلیس

 

تله‌ کابین سواری در تفلیس

 

تله کابین شهر تفلیس در گرجستان در امتداد مسیر دسترسی به مجسمه مادر، ناریکالا و میدان اروپا قرار گرفته است. بنابراین با تله‌کابین سواری در این مکان می‌توانید هم از تماشای شهر لذت ببرید و هم به راحتی خود را به این دو جاذبه معروف تفلیس برسانید. به خصوص در زمستان که با بارش برف رفت و آمد در این مسیر سخت می‌شود، استفاده از تله کابین برای بازدید از نارکالا و مجسمه مادر بهترین گزینه است.

ارزان‌ترین مراکز خرید شهر تفلیس در گرجستان

نمی‌شود که به کشوری خارجی سفر کرد و سری به مراکز خرید آن نزد. در سطح شهر تفلیس مراکز خرید متعددی وجود دارد که در ادامه به چند مورد از بهترین و ارزان‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

۱. مرکز خرید جی تی سی تفلیس

جی تی سی یکی از کامل ترین پاساژهای شهر تفلیس است به طوری که به قول مثل معروف، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان در آن پیدا کرد. اگر تصمیم گرفتید تمام وقت خود را به خرید اختصاص ندهید، می‌توانید به تماشای فیلمی در سینما نشسته و یا سری به رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های این مجتمع بزنید.

 

مرکز خرید جی تی سی تفلیس

۲. مرکز اوراسیا تفلیس

توصیه می‌کنیم علاقه‌مندان به پوشاک و مد حتما سری به مرکز خرید اوراسیا در تفلیس بزنند. در این مرکز نیز علاوه‌بر فروشگاه‌های متعدد پوشاک، امکانات تفریحی مانند شهربازی، فضای سبز، فودکورت، رستوران و کافی‌شاپ نیز وجود دارد.

۳. مرکز خرید گالریا در تفلیس

مرکز خرید گالریا، یکی از جدیدترین پاساژهای شهر است. بنابراین مانند سایر مراکز خرید مدرن علاوه بر ارائه اجناس مختلف، جایی برای تفریح و سرگرمی هم است. سالن نمایش، بولینگ، رستوران و کافی شاپ از جمله امکانات تفریحی این مجموعه به‌شمار میر‌ود. قطعا پاساژهای شهر تفلیس در گرجستان به همن چند مورد خلاصه نمی‌شود. مرکز خرید سنترال تفلیس، ایست پوینت و تفلیس مال نیز از دیگر مراکز خریدی هستند که می توان برای خرید در تفلیس به آنها سر زد.

حمل و نقل عمومی در شهر تفلیس گرجستان

بافت قدیمی، خیابان‌ها باریک و پیاده‌روهای سنگفرش شده شهر تفلیس کاملا شناخته شده و معروف است. تفلیس مانند بسیاری از نقاط دنیا، علاوه‌بر خودروهای شخصی، سیستم حمل و نقل عمومی قابل قبولی دارد؛ به طوری‌که گردشگران برای تردد در سطح شهر و بازدید از مکان‌های مختلف به مشکل برنخواهند‌ خورد.

 

حمل و نقل عمومی در شهر تفلیس گرجستان

 

تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس، مارشروتکا و مترو از وسایل نقلیه عمومی تفلیس به‌شمار می‌روند که در صورت سفر به این شهر می‌توانید از آنها استفاده کنید. کرایه مینی‌بوس، مارشروتکا و تاکسی‌های شهری را می‌توانید به صورت نقد پرداخت کنید اما برای پرداخت کرایه اتوبوس و مترو به کارت‌های “مترومانی” یا همان کارت‌های الکترونیک نیاز دارید که می‌توانید آنها را در ایستگاه‌های مترو با قیمتی ناچیز خریداری کنید. این کارت‌ها برای چند نفر قابل استفاده است و نیازی نیست برای هر فرد کارتی مجزا تهیه کرد.

دانستنی‌های کاربردی از شهر تفلیس در گرجستان

حالا که با شهر تفلیس، مکان‌های دیدنی، مراکز خرید و سیستم حمل و نقل آن آشنا شدید، بد نیست درباره برخی نکاتی که دانستن آنها برای سفر مفید هست نیز اطلاعاتی کسب کنید تا بهتر برای سفرهای آینده‌تان برنامه‌ریزی کنید. این اطلاعات مختصر را در ادامه می‌بینید:

  1. اختلاف ساعت تفلیس با ایران: ۳۰ دقیقه عقب‌تر
  2. سطح قیمت در مقایسه با ایران: در برخی موارد کمتر و در برخی موارد بیشتر
  3. پول رایج در تفلیس: لاری گرجی (GEL)، هر ۱ لاری گرجستان حدودا برابر با ۱۲ هزار تومان ایران است.
  4. زبان رسمی: گرجی
  5. دین مردم: بیش از ۹۵% از شهروندان تفلیس مسیحی، ۱.۵% مسلمان و ۰.۱% یهودی هستند.
  6. سوغات شهر: اگر قصد خرید سوغاتی در شهر تفلیس گرجستان را دارید باید به کانتاسی (جام نوشیدنی ساخته شده از شاخ)، چاقوهای دست ساز، پاپاکی (نوعی کلاه های پشمی بزرگ و منسوجات دستباف‌) اشاره کنیم.
  7. وضعیت بهداشت: برخی می‌گویند آب آشامیدنی تفلیس سالم نیست اما بسیاری از گردشگران هم خلاف این گفته را عنوان کرده‌اند. به هر حال اگر نسبت به این قضیه حساس هستید و قصد سفر به تفلیس را دارید، بهتر است ریسک نکرده و از آب معدنی یا آب جوشیده استفاده کنید. شیر و لبنیات این شهر پاستوریزه و سالم‌اند. به طور کلی، به هر سفری که در هر کجای دنیا می‌روید، بهتر است تنها از گوشت، ماهی و سبزیجاتی استفاده کنید که به خوبی پخته شده باشند و قبل از خوردن میوه نیز حتما پوست آنها را بگیرید.

جاذبه‌‌های معروف شهر تفلیس در گرجستان

کلام آخر

در این مقاله به طور خلاصه با شهر تفلیس در گرجستان آشنا شدیم و اطلاعاتی در مورد تاریخچه، آب و هوا، جاذبه‌های گردشگری و امکاناتی نظیر سیستم حمل و نقل و مراکز خرید مناسب کسب کردیم. با این وجود، قطعا تفلیس بسیار فراتر از این اطلاعات مختصر است و برای آشنایی کامل با این شهر حتما باید بار سفر ببندید و راه بیفتید. یادتان باشد که اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، الی گشت پیشنهادات بسیار مناسب و ویژه‌ای برای تور تفلیس دارد.

سوالات متداول:

۱. شهر تفلیس در چه زمانی و چگونه شکل گرفت؟

تفلیس در قرن پنجم میلادی و به دستور شاه واختانگ اول بنا شد. او که برای تفریح به این منطقه رفته بود، پس از دیدن چشمه‌های آب گرم، دستور داد شهری اطراف آنها بنا کنند.

۲. کاسه و شمشیر در دستان مجسمه مادر نماد چیست؟

کاسه‌ای که در دست مجسمه مادر قرار دارد نماد پذیرایی از دوستان کشور گرجستان است و در مقابل شمشیری که در دست دیگر او قرار دارد نماد مبارزه با دشمنان گرجستان است.

۳. بهترین زمان برای سفر به تفلیس کدام فصل است؟

فصل بهار و پاییز بهترین زمان سفر به تفلیس است چرا که در این فصول هوا معتدل بوده و گاهی با بارش‌های لذت بخش همراه می‌شود.

 

منبع: الی گشت

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=5411

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.