14

بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون خراسان رضوی

  • کد خبر : 1797
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۲
بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون خراسان رضوی
نشست خبری مجازی بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با حضور طاهره طهماسبی مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری و ابراهیم زره ساز مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شرق نگار، در این نشست ابراهیم زره ساز مدیرکل کانون استان با اشاره به اهمیت قصه و کارکرد آن در بسیاری از هنرها افزود: ما از قصه در تولید فیلم ،نمایش، تئاتر متون ادبی، آواها و موسیقی‌های مقامی و فولکلور استفاده می‌کنیم. در همه این موارد استفاده از یک قصه خوب می‌تواند تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارد و لذت درک آن را بر جان مخاطب بنشاند.
از سوی دیگر نگاه آینده‌نگر به کارکردهای فرهنگی و توسعه فرهنگی نیز از قبل قصه‌گویی معنا پیدا می‌کند و اتفاقات خوبی به واسطه این جریان در مباحث اجتماعی می‌افتد.
مدیرکل کانون پرورش فکری استان در ادامه به بیان هدف کلی جشنواره قصه‌گویی پرداخت و گفت: توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی در جامعه با شعار آینده ساختنی است هدف اصلی جشنواره قصه‌گویی کانون است که در کنار آن به هدف‌های فرعی چون: ایجاد زمینه برای ارتقاء دانش نظری و تبادل تجربیات مفید میان قصه‌گویان ایرانی و خارجی و کارشناسان این حوزه، احیای سنت قصه‌گویی با حضور اقشار مختلف جامعه در این رویداد، برنامه‌ریزی و تبیین روش‌های نوین ارائه این هنر، مشارکت مردم و ترویج قصه‌گویی به عنوان ابزاری ارتباطی و مهم در جامعه می‌توان اشاره کرد.
در این میان اصحاب رسانه می‌توانند به عنوان شرکت کنندگان در این جشنواره از این ابزار برای انتقال خواسته‌های خود و جامعه کمک بگیرند.
زره ساز با اشاره به سند چشم انداز پنج ساله قصه‌گویی استان خراسان‌رضوی افزود: با کمک همکاران و کارشناسان استان این سند چشم انداز تهیه و تدوین شده است که در آن احیاء قصه‌ها و عروسک‌های بومی و فولکلور بر اساس معیارها و نیز بازیابی هویت تاریخی و دینی و انقلابی به عنوان معیار قصه‌گویی به صورت آموزش و تولید بنا دارد در مدت ۵ سال به اهداف خود در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ قصه گویی بپردازد.
در ادامه طاهره طهماسبی مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری با بیان اینکه تمام قصه‌ها و اسطوره‌های دینی کارکردهای عملیاتی برای زندگی انسان به تصویر کشیده اند؛ گفت: قصه ابزاری فرهنگی در جهت رسیدن به دستاوردهای معنوی و مادی انسان است و یکی از راه‌های انتقال ارزش‌ها و بایدها و نبایدها، ابزار قصه و قصه‌گویی است که به دو شکل معطوف به گذشته که دربرگیرنده تاریخ و اتفاقات نوشته شده توسط گذشتگان است و نیز رویارویی انسان با رویاهایی برای آینده تجلی پیدا می‌کند که در هر دو صورت برای جامعه و خصوصاً برای کودکان می‌تواند مفید واقع شود. بسیاری از باورها و ارزش‌ها در خانواده در کنار بزرگترها می‌تواند از طریق قصه به نسل بعد منتقل شود.
طاهره طهماسبی افزود:آنچه مسلم است کودک و نوجوان پند و اندرز را نمی پذیرد اما وقتی مفاهیم ارزشمند در قالب قصه بیان می‌شود در این گروه سنی بسیار تاثیرگذار است.
قصه‌گویی یک هنر است و کسی که بتواند از این هنر برای انتقال مفاهیم و ارزشهای والای انسانی کمک بگیرد چه در سطح خانواده و چه در سطح اجتماع موفق خواهد بود.
وی در ادامه از عموم مردم دعوت کرد تا با شرکت در این جشنواره به مرور خاطرات بپردازند و هم قصه‌های گذشتگان را برای نسل امروز بازگو کنند.
در ادامه ابراهیم زره ساز ضمن معرفی بخش های مختلف جشنواره به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=1797

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.