13

بررسی گزینه ارسال پول با هواپیما به ایران در انگلیس

  • کد خبر : 3321
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
بررسی گزینه ارسال پول با هواپیما به ایران در انگلیس
وزیر خارجه سابق انگلیس به نخست وزیر این کشور پیشنهاد داده دولت انگلیس هم مثل دولت اوباما بدهی خود را نقدی و با ارسال یک هواپیمای حاوی پول نقد به ایران، تسویه کند.

“بوریس جانسون” نخست وزیر بریتانیا گفته گزینه ارسال نقدی بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران ارزش بررسی دارد.

جانسون در اظهارات دیروز خود در مجلس عوام بریتانیا علاقه خود را به روش های جدید برای تسویه بدهی معوقه انگلیس به ایران نشان داد، اما همزمان هشدار داد که در این راه “پیچیدگی هایی وجود دارد.

دیروز “جرمی هانت” وزیر امور خارجه سابق بریتانیا در مجلس عوام بریتانیا از جانسون پرسید که آیا مانعی برای بازپرداخت بدهی بریتانیا به ایران وجود دارد یا خیر.

او پیشنهاد کرد: ” اگر به دلایل مختلف نمی‌توانید از بانک برای بازپرداخت بدهی استفاده کنید، چرا ما نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم که رئیس‌جمهور باراک اوباما در ژانویه ۲۰۱۶ انجام داد و یک محموله پول نقد را بابت تسویه بدهی آمریکا به ایران فرستاد.”

جانسون در برابر پرسش جرمی هانت پاسخ داد: “مطمئنا این پیشنهادی قابل تامل است. اما همانطور که می دانید پیچیدگی هایی به همراه دارد.”

پیشنهاد دیگری که دیروز از سوی جرمی هانت مطرح شده این است که بریتانیا با ایران قراردادی برای بازپرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به صورت دارو یا کالاهای مورد توافق با ایران، منعقد کند و از این طریق بدهی خود را با ایران صاف کند.

مقامات انگلیسی طی سال های گذشته تحریم های بین المللی علیه ایران را مهم ترین مانع تسویه بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران دانسته اند، با این حال حتی پس از لغو تحریم های مالی و بانکی پس از امضای برجام دولت بریتانیا در فرصت ۳ ساله ای (بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸) که تحریم های مالی و بانکی ایران لغو شده بود، اقدام به تسویه بدهی خود با ایران نکرد.

دولت ایران در سال ۱۹۷۱ قراردادی برای خرید صدها تانک “چیفتن” انگلیسی با دولت بریتانیا بست و ۴۰۰ میلیون پوند نیز بابت خرید پیش پرداخت کرد اما طی نزدیک به ۵۰ سال گذشته دولت انگلیس این پول را به ایران بازنگردانده است.

دولت بریتانیا مدعی است پرداخت بدهی خود به ایران با موضوع آزادی “نازنین زاغری” شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران ارتباط دارد، اما مقامات ایرانی می گویند زاغری به اتهام جاسوسی زندانی شده و موضوع زندانی شدن او ارتباطی به گروکشی بابت تسویه بدهی انگلیس به ایران ندارد.

منابع انگلیسی می گویند در ژانویه سال ۲۰۱۶ پس از تسویه نقدی بدهی آمریکا به ایران از سوی اوباما، دولت ایران ۴ زندانی دوتابعیتی آمریکایی را در ازای بازپرداخت بدهی آمریکا آزاد کرد و از این رو معتقدند در صورتی که دولت انگلیس هم بدهی ۵۰ ساله خود به ایران را تسویه کند، دولت ایران با اقدامی مشابه نازنین زاغری را از زندان آزاد خواهد کرد.

در سپتامبر سال گذشته “بن والاس” وزیر دفاع انگلیس در اظهاراتی، گفت که دولت لندن” اعتراف می‌کند که باید بدهی ایران پرداخت شود و لندن همه راه‌های قانونی برای پرداخت قانونی بدهی خود به ایران را مورد بررسی قرار می دهد.”

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3321

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.