5
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد:

باید مانع خیزش هفتم کرونا در کشورمان شویم

  • کد خبر : 4617
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
باید مانع خیزش هفتم کرونا در کشورمان شویم
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، با اشاره به اینکه جامعه توان جبران مشکلات و تبعات مادی و معنوی ناشی از یک پیک دیگر و افزایش آمار فوت مبتلایان به کرونا را ندارد؛ گفت: باید همه در کنار هم مانع از خیزش هفتم کرونا در کشور شویم.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، دکتر علیرضا صداقت بیان کرد: مسیر ما بسیار روشن است در درجه نخست تکمیل واکسیناسیون و اقدام به تزریق دوز بوستر، در کنار این موضوع︎ استفاده از ماسک حتی در محیط های باز و در نهایت عدم مبادرت به سفر و حضور در اجتماعات غیر ضروری مسیری است که باعث خواهد شد همه ی ما به سلامت این شرایط را پشت سر بگذاریم.وی در ادامه افزود: تاب آوری شرایط یک پیک دیگر برای کادر درمان و عموم مردم سخت خواهد بود.

وی گفت: خانواده های همه ی ما دیگر نمی توانند بار مصیبت از دست دادن عزیزانشان بر اثر ابتلا به کرونا را تحمل کنند و برای پیشگیری از یک شیوع فراگیرِ دیگر همه باید در کنار هم بایستیم و تلاش کنیم.
وی با اشاره به اهمیت و نقش موثر رسانه ها در آگاه سازی عمومی بیان کرد: متاسفانه ما خیلی زود در مواجهه با کرونا دچار ساده انگاری شدیم و این ساده انگاری هم در مردم و هم در مسئولین دیده می شود. گواه آن هم آمار حدود ۴۰ درصدی واکسیناسیون دوز سوم است. متاسفانه در جمعیت زیر ۱۲ سال آمار واکسیناسیون به ۲۰ درصد هم نرسیده است این در حالی است که همین گروه سنی به علت واکسینه نبودن می توانند منبع گردش ویروس و انتقال آن باشند.

وی بیان کرد: ما با عزم و اراده در واکسیناسیون دوز اول ودوم خوش درخشیدیدم و خیلی سریع به درصدهای بالای تزریق واکسن دست پیدا کردیم.

وی افزود: این موضوع در کنار تجربه سخت ابتلا و همه گیری در موج دلتا باعث شد موج ششم که سویه ی اومیکرون غالب بود را با آرامش بیشتر و ابتلای کمتر و فوتی‌های پایین سپری کنیم؛ اما باید این پیام به مردم برسد و درک کنند که ایمنی ناشی از واکسیناسیون های دوز یک و ۲ و حتی دوز سوم که ۴ تا ۶ ماه از آن گذشته پاسخگویی لازم برای مقابله با موج جدید کرونا را ندارد و کمی تعلل در واکسیناسیون به قیمت جان افراد تمام خواهد شد.

وی با اشاره به توصیه کمیته علمی کرونا در کشور مبنی بر تزریق دوز سوم برای ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها، گفت: واکسیناسیون در سنین پایین در کشورهای مختلف نتایج مثبت وموثری داشته و خواهشم از مردم عزیزم این است که با اعتماد و اطمینان به علم، توصیه های پزشکی و بهداشتی و درمانی پیشگیری را مقدم بر درمان دانسته و با اتکا به واکسیناسیون، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در تجمعات غیرضرور این پیک را هم به سلامت در کنار عزیزانشان سپری کنند.

وی بر استفاده از ماسک تاکید کرد و گفت: در زیرسویه اومیکرون (BA4 و BA5 ) که در حال تبدیل شدن به سویه غالب در کشور است؛ سرعت انتقال به شدت افزایش پیدا کرده است به طوری که هر فرد مبتلا ۱۸ نفر دیگر را نیز درگیر خواهد کرد از اینرو استفاده از ماسک حتی در فضای باز هم ضروری است؛ بنابراین در عبور و مرور از خیابان و مراودات روزانه حتی در فضای باز هم استفاده از ماسک اکیدا توصیه می شود.
وی در پایان به تصور برخی از هموطنان که با تزریق واکسن استفاده از ماسک را کنار گذاشته اند؛ اشاره کرد و گفت: بستن کمربند ایمنی در هواپیما حتی وقتی شرایط ایمن است و هواپیما تلاطمی ندارد، ضروری است. استفاده از ماسک هم همین مصداق را دارد؛ کنار گذاشتن ماسک حتی در زمان فروکش کردن شیوع کرونا به ویژه برای افراد با ایمنی ضعیف و سالمندان نادرست است.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=4617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.