8
رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت:

ایجاد پردیس فناوری، گام نخست برای تولید پارک‌های خصوصی است

  • کد خبر : 3552
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
ایجاد پردیس فناوری، گام نخست برای تولید پارک‌های خصوصی است
دکتر رضا قنبری، رئیس پارک علم و فناوری خراسان، ۱۴ دی ماه ۱۴۰۰ در نشست "پردیس‌های فناوری؛ از چرایی تا راه‌اندازی"، اظهار کرد: درحال حاضر تنها برخی از پارک‌ها می‌توانند وارد فضای مشارکتی مانند پردیس شوند، پارک‌هایی که دارای شرکت‌های بزرگ اثرگذاری در زنجیره تامین می‌باشند.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: بایستی دانش لازم در پارک وجود داشته و احساس مثبت رخ داده باشد. ما نمی‌خواهیم پردیس را تنها در قالب جغرافیایی تعریف کنیم. بلکه ‌می‌خواهیم مراحل پارک نسل سه را در آن عملی کنیم. بنابراین ابعاد و تاثیری که شرکت‌ها می‌توانند داشته باشند بسیار مهم است. یکی از اثرگذارترین اعمال پارک‌ها، بازدیدهای تخصصی است. کیفیت این بازدیدها می‌تواند به طراحی هرچه بهتر پردیس کمک کننده باشد تا تنها یک پوشش برای استقرار شرکت‌ها و پوششی برای معافیت مالیاتی نباشد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: پردیس فناوری سلامت ثامن یک پردیس مشترک میان پارک و آستان قدس است. شروع همکاری میان پارک و آستان قدس موجب شد تا سایر موسسات نیز در این پردیس حضور پیدا کنند. بهترین مدل مشارکت خود شرکت در قالب همکاری، تفاهم‌نامه و توافق کردن است. سه لایه در شرکت وجود دارد. لایه مالکیت شامل سهام داران، لایه حاکمیت شامل هیات مدیره و لایه مدیریت که شامل مجموعه شرکت می‌شود. زمانی که می‌خواهیم یک مشارکت را جلو ببریم در میان این سه لایه شروع به مذاکره می‌کنیم. بیشترین چالش در لایه اول یعنی مالکیت مطرح می‌شود.

قنبری تشریح کرد: یکی از سوالات اصلی که معمولا مطرح می‌شود این است که چطور بدون داشتن دغدغه توسعه فیزیکی، پارک را گسترش دهیم. زمانی که لایه مالکیت را کنار بگذاریم اصلی ترین جایی که باید نسبت به آن دقت داشته باشیم و درست آن را مدیریت کنیم، لایه حاکمیت است. به عنوان مثال در این پردیس یک شورای راهبری مشترک میان پارک و آستان قدس تعریف کردیم. شرکت‌ها برای کسب مجوز عضویت در پردیس، بایستی تایید پارک و آستان را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: معمولا مذاکرات در آخرین لایه یعنی پس از تعیین کردن حاکمیت و مالکیت شروع می‌شود. سه دسته کار اصلی ما پشتیبانی زیرساخت، توسعه فناوری و توسعه بازار است. از لحاظ پارک داری در توسعه فناوری، ارتباطات، اعتبارات و داشتن مجوز مسیر مخصوص به خود را طی می‌کند. کسب این تخصص یکی از مزایای پارک برای آستان قدس بود. بنا به ریشه تاریخی، پارک علم و فناوری در ایران معمولا عرضه محور بوده و طراحان اصلی آن در داخل دانشگاه‌ها هستند. ما می‌خواهیم به مرور به سمت بازار حرکت کرده و بخش بازار محور را داشته باشیم. خواسته آستان قدس در طراحی این پردیس این بود که شرکت‌های پذیرش شده بالاتر از مرحله رشد باشند. خروجی شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد پارک‌ها می‌توانند در اینجا قرار گرفته و به توسعه فناوری کمک کنند.

ایجاد پردیس گام نخست برای تولید پارک‌های خصوصی است

رئیس پارک علم و فناوری خراسان تصریح کرد: تعریف گرنت‌ها و فعالیت‌های ما در پارک در کنار شرکت‌های بزرگ معنای خاصی پیدا می‌کند. ایجاد پردیس گام نخست برای تولید پارک‌های خصوصی است که دغدغه دولت برای دریافت مجوز فناور را از بین می‌برد. به عبارت بهتر پردیس نوعی پارک خصوصی محسوب می‌شود که به مرور زمان دولت حتی در زمینه توسعه فناوری نیز رد پای کمتری در آن داشته باشد.

پارک‌ها پلتفرم توسعه در استان هستند

قنبری گفت: در تجربه ایجاد پردیس دانشگاه فردوسی به عنوان دو نهاد دولتی با مشکلات کمتری روبرو بودیم. در مذاکرات انجام شده هیات امنا از دانشگاه فردوسی انتخاب شدند تا در ایجاد سیاست‌گذاری‌های لازم دست بازتری داشته باشند. اما در شورای گسترش به دانشگاه فردوسی یک پارک اختصاص داده شد. در تجربه پردیس مشترک با دانشگاه حکیم سبزواری فعالیت‌ها را به صورت مشترک به پیش بردیم. پارک‌ها پلتفرم توسعه در استان هستند. به نظر می‌رسد ما به عنوان پارک شبکه‌ای می‌توانیم از مدل مشارکت پردیس استفاده کنیم. در راستای توسعه پارک‌ها یک مدل بهتر در مجتمع فناوری شهرستان تربت حیدریه تحت عنوان «مجتمع توسعه فناوری گیاهان دارویی» ایجاد شد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3552

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.