7

اظهارات تهدید آمیز الهام علی اف

  • کد خبر : 7043
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹
اظهارات تهدید آمیز الهام علی اف
رئیس جمهور آذربایجان طی سخنانی تهدیدآمیز گفت که ارامنه ساکن در منطقه قره باغ یا باید تابعیت این کشور را بپذیرند یا جای دیگری برای زندگی خود پیدا کنند.

به گزارش شرق‌نگار، الهام علی‌اف در جریان مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی داخلی، با بیان اینکه قره‌باغ بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است، مسائل آن را موضوعی داخلی عنوان کرد و افزود: بارها اعلام کرده‌ایم که در مورد مسائل داخلی خود با هیچ کشوری گفت و گو نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه مساله حاکمیت جمهوری آذربایجان بر منطقه قره‌باغ باید بر اساس حقوق بشر حل شود، مدعی شد: ارامنه مقیم قره‌باغ آزادی کامل برای پذیرش تابعیت جمهوری آذربایجان را دارند و دولت باکو به حقوق پایه انسانی و دموکراتیک آنها معتقد است.

سرنوشت ارامنه ساکن در منطقه قره باغ پس از جنگ ۴۴ روزه ۲.۵ سال قبل جمهوری آذربایجان و ارمنستان، به رغم امضای توافقنامه آتش بس بین بین دو طرف، به صورت مبهم و معلق باقی ماند.

امنیت جانی و تردد ارامنه ساکن در شهر خانکندی مرکز قره باغ و برخی روستاهای اطراف آن بر اساس توافقنامه آتش بس جنگ دوم قره باغ بر عهده نیروهای حافظ صلح روسی واگذار شده و مذاکرات طرفین برای حل مساله تابعیت و شرایط اداره این منطقه تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

دولت باکو طی ۲.۵ سال گذشته اصرار داشته که باید حق حاکمیت جمهوری آذربایجان بر منطقه قره باغ از سوی کشور ارمنستان به رسمیت شناخته شده و ارامنه ساکن در آن منطقه نیز راه پذیرش تابعیت جمهوری آذربایجان یا ترک منطقه را انتخاب کنند.

این مساله جزو موانع جدی مذاکرات صلح بین کشور ارمنستان و آذربایجان در ۲ سال گذشته بوده است.

جمهوری آذربایجان در پی بن بست در مذاکرات و نامعلوم بودن سرنوشت اداره مرکز قره باغ، از حدود چهار ماه قبل موانع جدی در تردد ارامنه به سمت خاک ارمنستان از طریق جاده لاچین ـ خانکندی ـ ارمنستان ایجاد کرده است.

منبع: شهرخبر

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=7043

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.