19
استاد نمونه دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

به شاگردی اساتید و معلمان خود افتخار می‌کنم

  • کد خبر : 1773
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
به شاگردی اساتید و معلمان خود افتخار می‌کنم
استاد نمونه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت علم اخلاق و طبابت را از اساتید و معلمان خود آموخته‌ام و به شاگردی آنان تا آخرین نفس افتخار می‌کنم.

یکی از زیباترین و با ارزشترین حرفه و مشاغل دنیا حرفه معلمی است، البته معلمی کاری بالاتر از یک حرفه و شغل است؛ چه بهتر که بگوییم معلمی یک نوع عشق است، چرا که کار و تلاش یک معلم چیزی جز عشق به شاگرد نیست و یک معلم با حِس نوع دوستی، سعی دارد مُتربی خود را به‌گونه‌ای آموزش دهد که در بهترین و بالاترین جایگاه علمی و اجتماعی قرار گیرد.
در آیین و مکتب اسلام، علم‌آموزی و معلمی از جایگاه ممتاز و منحصر به فردی برخوردار است و به جرأت می‌توان گفت که در هیچ مکتب و آیینی به اندازه اسلام به این موضوع اهمیت و بها داده نشده است و آیات و روایات فراوانی که در منابع اسلامی در خصوص تَعلِیم و تَعلُم وجود دارد به‌خوبی گواه بر این مطلب است و در خصوص ارزش و اهمیت حرفه شریف معلمی، همین بس که خدای متعال خود را به عنوان معلم انسان معرفی می‌کند.
(وارستگی و مهذبی)، (حریصی و دلسوزی)، (سعه صدر و تحمل بالا)، (رأفت، مهربانی و حُسن برخورد) و (تعهد،متخصص، کوشایی و خستگی‌ناپذیری) ۵ ویژگی شاخص یک معلم نمونه است.
در روز معلم به سراغ یکی از اساتید نمونه دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم و گفت‌وگویی را با دکتر نفیسه ثقفی مدیرگروه و عضو هیئت علمی گروه زنان این دانشگاه صورت داده‌آیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید؛
دکتر ثقفی گفت: خدا را شاکرم که به من تؤفیق داد تا قطره کوچکی از اقیانوس بیکران مهد علم و دانش و آموزش و پرورش باشم، معلمی بزرگترین و بالاترین مقام معنوی و دنیوی و در عین حال خطیرترین و پرمسئولیت‌ترین حرفه است، زیرا که رفتار، کردار، گفتار، روش و اخلاق معلمان در هر مقطع تحصیلی (از مهدکودک تا دانشگاه) الگوی آموزش‌گیرندگان است، پس بنابراین باید به‌گونه‌ای تلاش کنند که بهترین الگو باشند.
وی ضمن اشاره به مسئولیت خطیر مدرسان رشته‌های پزشکی، افزود: معلمان و اساتیدی که در مؤسسات و دانشگاه‌‎های وابسته به حرفه پزشکی انجام وظیفه می‌نمایند دو مسئولیت بزرگ بر عهده دارند، زیرا علاوه بر آموزش مطالب علمی و دانش پیشرفته روز، مسئولیت تربیت و آموزش حرفه بسیار خطیر و پر مسئولیت طبابت را نیز برعهده دارند و انجام این دو وظیفه به‌طور همزمان، عمق عظمت و مسئولیت بسیار سنگین اساتید گروه پزشکی را می‌رساند.
استاد نمونه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه امیدوارم رفتار، کردار، اخلاق و طبابت ما، بهترین و پسندیده‌ترین الگو برای پزشکان جوان و همچنین اساتید آینده این دانشگاه باشد، خاطرنشان کرد: اینجانب تلاش کرده‌ام که طول در این سال‌های طولانی که افتخار انجام وظیفه در این کسوت را داشته‌ام، آنچه را که به‌صورت تئوری در کلاس‌های درس یا به‌صورت عملی بر بالین بیماران آموزش داده‌ام، خود نیز حتی المقدور در عمل و کردار حرفه‌ای در داخل و خارج از دانشگاه به آن پایبند باشم.
دکتر ثقفی با اشاره به اینکه احساس مسئولیتش در برابر دانشجویانش حتی بیشتر از فرزندانش است، تصریح کرد: دانشجویان عزیزم را همچون فرزندان خود می‌دانم، خداوند می‌داند که بیشتر از آنچه که نگران فرزندان نسبی خود باشم، نگران آموزش فرزندان سببی )دانشجویانم) هستم، زیرا خانواده‌ها و جامعه، آن‌ها را به امانت به ما سپرده‌اند و امیدوارم ما با عمل، قلم، قدم و رفتار صحیح، به وظایف خود عمل کرده و امانت‌دار خوبی در مسیر تعلیم و تربیت باشیم.
وی ضمن اشاره به مشکلات موجود در حوزه آموزش در ایام بحران کرونا، کرد: متأسفیم که بیش از یک سال است که کلاس‌های درس و همچنین آموزش‌های مهارت‌های بالینی حرفه پزشکی از لحاظ کمیت و تا حدودی کیفیت تحت تأثیر پاندمی کرونا و محدودیت‌های اجباری ناشی از آن قرار گرفته و اغلب کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و امیدواریم که هرچه زودتر وضعیت به روال عادی برگردد.
مدیر گروه زنان دانشکده پزشکی مشهد اضافه کرد: در رابطه با کلاس‌های مجازی به هر جهت در هر وضعیتی آموزش نباید متوقف شود، اما در حرفه پزشکی واقعاً آموزش مجازی جایگاهی ندارد و دقیقاً مصداق شنیدن کی بود مانند دیدن را دارد.
دکتر ثقفی خاطرنشان کرد: افتخار داشتم که به مدت بیش از ۱۲ سال، هر ساله به مناسبت بزرگداشت مقام اساتید ارجمند، مجلس بزرگداشتی در روز معلم برگزار نمایم، که متأسفانه امسال دومین سالی است که به علت پاندمی کرونا از برگزاری مجلس حضوری محروم هستیم.
وی با ذکر این نکته که همواره قدردان اساتید و معلمان خود از نخستین روز تحصیلی تا زمان فارغ‌التحصیلی و حتی پس از آن هستم، تأکید کرد: در روز معلم از تلاش‌های تمامی اساتید بزرگوارم که علم اخلاق و طبابت را در حضور آن‌ها آموخته‌ام بسیار سپاسگزارم و به شاگردی آن‌ها تا آخرین نفس افتخار می‌کنم و روز معلم را به همه آنان به‌طور ویژه تبریک عرض می‌کنم و به روح پر فتوح آن دسته از بزرگوارانی که در قید حیات نیستند درود می‌فرستم.
عضو هیئت علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: از همه دانشجویان عزیزم برای کمی و کاستی‌هایی که در انجام وظایف داشته‌ام عذرخواهی می‌کنم و به همه آن‌ها سفارش می‌کنم که ارزش جایگاه مهمی را که خداوند به آنان عطا کرده است را به‌خوبی بدانند.
وی با بیان اینکه بزرگترین و با ارزش‌ترین سرمایه هستی سلامتی است که با هیچ مسئله مادی قابل مقایسه نبوده و نیست، خاطرنشان کرد: خداوند بزرگ که تنها او هوالشافی است ما را نماینده خود بر روی زمین برای تأمین و حفظ سلامتی بندگان خود قرار داده است و امیدواریم که لایق چنین مقامی باشیم.
استاد نمونه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان با تأکید بر اینکه معلمی شغل انبیاء بوده و در پرتو آموزش و تربیت معلمان وارسته است که جامعه متمدن و توسعه یافته شکل می‌گیرد، گفت: بار دیگر وظیفه خود می‌دانم که جایگاه تمامی اساتید معلمان را پاس بداریم و قدردان زحمات بی‌دریغ آنان باشیم و در این روز عزیز از خدای بزرگ می‌خواهم که تؤفیق خدمت بی‌منت و لذت آموزش و همچنین آموختن را تا آخرین لحظه عمر به من و تمامی خادمان عرصه تعلیم و تربیت عطا نموده و همه معلمان و اساتید را در مسیر پرورش آینده‌سازان جامعه یاری نماید.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=1773

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. با سلام و احترام، اتفاقا ایشان بسیار استاد پرخاشگری هستند که دایم به اساتید و دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی توهین می کند و اگر ایشان استاد نمونه دانشگاه مشهد است، وای بحال دانشگاه مشهد!

    • سلام وقت بخیر
      رسالت ما تهیه خبر و گزارش باتوجه شواهد است و اگر مطلب خاصی مدنظر شماست که باید به آن اشاره می‌کردیم، شماره تماس خودتون رو بگذارید تا با شما تماس بگیریم.
      موفق باشید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.