6

مردم بهترین ناظر در کنترل استاندارد کالا‌ها هستند

  • کد خبر : 5325
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
مردم بهترین ناظر در کنترل استاندارد کالا‌ها هستند
سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی گفت: ذینفعان اصلی در بهره گیری از کالا‌ها و خدمات خود مردم هستند و بهترین ناظر‌ها هم می‌توانندمردم باشند.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، سید محمد سجادی، سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی صبح امروز ۱۹ مهرماه، در نشست خبری که در اداره کل برگزار شد با تاکید بر اینکه ذینفعان اصلی در بهره گیری از کالا‌ها و خدمات خود مردم هستند و بهترین ناظر‌ها هم می‌توانندمردم باشند گفت: هر کدام کالا‌ها که مشمول استاندارد هستند باید نشان استاندارد و کد ده رقمی درج بر روی کالا داشته باشند.

به گفته وی، نحوه اصالت سنجی بر این شکل است که عدد ۱۰رقمی را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷پیامک کنند تا جزییات کالا و پروانه ساخت ان و اینکه تا چه زمانی آن شرکت تولیدی اعتبار دارد اطلاع رسانی می‌شود اگر در این بررسی کالا استاندارد‌های لازم رانداشته باشد و تقلبی باشد می‌توانندرسیدگی کنند و با کارشناسان این اداره در میان بگذارند.

برای پیگیری نظارت‌های مردم یک روش تماس شماره ۱۵۱۷ مربوط به خود اداره کل استاندارد استان است و کارشناسان ما پاسخگوی بحث های نظارتی مردم هستند. سامانه پیامکی ۱۰۰۰۹۰۰۱۵۱۷ هم یک مسیر برای ارسال گزارش‌های مردمی است. اگر از این ظرفیت مردمی در امر بازرسی استفاده شود مسلما نتایج خوبی در بر دارد.
سرپرست این اداره کل در ادامه گفت: ۳۳شرکت بازرسی همکار با اداره کل استاندارد در بحث بازرسی و نمونه برداری همکاری میکنند. همچنین ۱۸۶ آزمایشگاه همکار برای مرحله بعد از نمونه برداری با اداره کل استاندارد همکاری دارند که در کنار آن آزمایشگاههای خود اداره کل هم در بحث نظارت کیفی فعالیت می کند.
وی افزود: در هر واحد تولیدی یک نفر را به عنوان مدیر کنترل کیفیت الزام کردیم که واحد تولیدی داشته باشد و این فرد مجری قانون استاندارد در آن شرکت است که باید به اداره استاندارد گزارش دهد. این مدیران سالانه ۱۶ساعت باید تحت اموزش قرار گیرند، حدود۲۳۲۸مدیر کنترل کیفیت در واحد های تولیدی در استان مستقر هستند که با ما در ارتباط هستند.
سجادی با بیان اینکه ۱۹۵۳ واحد تولیدی تحت نظر ما است که پروانه استاندارد دارند که ۲هزار و ۷۳۲ پروانه اجباری معتبر صادر شدهاست و به این واحد ها اعطا شده است.
به گفته این این مقام مسئول ، در ارتباط با بازنگری استاندارد بحث بروز رسانی استاندارد های مختلف است که متناسب با نیاز ها وسطح تکنولوژی باشد را داریم . در ۶ماه گذشته در اداره کل استاندارد خراسان رضوی ۵۲۷ مورد بازنگری استاندارد ملی را داشتیم وبالغ بر ۲۰هزار نفر ساعت اموزش برای مدیریان کنترل کیفیت برگزار میشود
وی تصریح کرد: ما فقط در حوزه کالا‌ها بیش از ۱۰۰۶ مو‌رد کالای مشمول استاندارد اجباری داریم که هر کدام از این کالا‌ها مراکزجدا برای عرضه کالا دارند که حوزه بسیار وسیعی از مسئولیت‌ها را در بر میگیرد.
سجادی گفت: ۱۳۲ مورد پروانه علامت استاندارد اجباری در شش ماه نخست سال صادر شده، که علاوه بر صدور پروانه ها باید تمدیدپروانه هم انجام شود. در تمدید پروانه ها که در شش ماه نخست سال ۹۷۱ مورد تمدید پروانه داشتیم هم به سابقه عملکردی فعالیت تولیدی و‌نحوه فعالیت آن ها توجه می شود و اگر تخلفی در گذشته داشتند و به تذکرات توجه نکرده باشند ممکن است تعلیق و یا ابطال پروانه صورت گیرد که حدود ۹۰ مورد تعلیق واحد تولیدی در استان داشتیم که عمدتا در حوزه موا‌د غذایی بوده است.
سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی یادآور شد: نمایندگانی از طرف اداره کل استاندار در گمرک مستقر هستند و کالایصادراتی و وارداتی را کنترل می کنند بیش از ۵۱۹ اظهارنامه صادراتی در شش ماه نخست سال بررسی شده است.
یکی از مواردی که در اداره استاندارد در بحث صادرات باید به آن توجه شده است بحث تعیین ماهیت فراورده ای که می خواهد صادرشود است که بیش از۱۶۵ مورد تعیین ماهیت با ازمایشهایی که انجام شده است صورت گرفته است.
وی گفت: در حوزه واردات، هم در واردات کالای اساسی و موارد دیگر نظارت وجود دارد۲۸۴مورد اظهارنامه بررسی شده است و انتطباق این واردات بر استانداردهای مربوطه کنترل شده است. بازرسی های فنی از واحدهای تولیدی تحت پوشش بیش از ۲۵۴۸ موردانجام شده. بازرسی از تجهیزات شهربازی ها و تجهیزات زمین بازی ۶۶۵ مورد انجام شده است.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=5325

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.