8

آمادگی ایران برای ورود به بحران اوکراین

  • کد خبر : 3783
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲
آمادگی ایران برای ورود به بحران اوکراین
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) با «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات بین المللی تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) با «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات بین المللی تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشکر  از پیام تبریک همتای اوکراینی خود به مناسبت روز ملی جمهوری اسلامی ایران و همچنین سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور، اظهار داشت: دو کشور در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و تجاری ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری دو جانبه دارند و حضور تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی در اوکراین نشان از ظرفیت‌های خوب دو کشور برای توسعه همکاری‌ها است.

امیرعبداللهیان همچنین بر عزم دولت جدید ایران برای گسترش و توسعه روابط دوجانبه بین ایران و اوکراین در زمینه های مختلف تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بحران ایجاد شده در روابط اوکراین و روسیه ضمن ابراز خرسندی از کاهش تنش ها ابراز امیدواری کرد که وضعیت جاری از طریق گفتگو و مجاری دیپلماتیک و بدون دخالت کشورهای ثالث حل و فصل شود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما خواهان حفظ صلح و ثبات در منطقه هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران هر گونه کمک و اقدام لازم را انجام دهد.

وزیر امور خارجه چندی پیش نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی با منوچهر مرادی سفیر ایران در کی یف پیگیر وضعیت ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی در اوکراین شد و توصیه‌های لازم را در این زمینه ارائه کرد.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تبریک مجدد به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور، اظهار داشت: ایران و اوکراین همواره از روابط خوب و با ثبات بر خوردار بوده‌اند و تا به امروز هیچ طرفی  نتوانسته است بر روابط خوب دو کشور تأثیر بگذارد.

وزیر امور خارجه اوکراین ضمن قدردانی و تشکر از مواضع اصولی کشورمان در خصوص بحران اوکراین، اظهار داشت: ما به دنبال جنگ نبوده و خواهان حل فصل موضوع به صورت دیپلماتیک و مسالمت آمیز هستیم.

کولبا همچنین با اشاره به رشد حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ابراز امیدواری کرد که این میزان از مبادلات بیش از پیش افزایش پیدا کند.

گفتنی است، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه (دوشنبه) ۲۵ بهمن در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره آخرین تحولات اوکراین و اقدامات انجام شده برای ایرانیان مقیم این کشور بیان کرده بود: ایران با دقت و حساسیت اتفاقات در اوکراین را پیگیری می‌کند.ما از افزایش تنش در بین اوکراین و روسیه ابراز نگرانی می‌کنیم. به عنوان کشوری که با هر دو کشور روابط حسنه داریم، تلاش می‌کنیم دو طرف را به حل و فصل  اختلافات از طریق مسالمت آمیز دعوت کنیم. آمادگی داریم از مساعی خودمان استفاه کنیم که دیدگاه‌های دو طرف در حل و فصل مسالمت آمیز به هم نزدیک شود.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3783

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.