11
با حضور سعید تشکری؛

آئین رونمایی، نقد و بررسی کتاب «دور از جان!» برگزار شد

  • کد خبر : 2897
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
آئین رونمایی، نقد و بررسی کتاب «دور از جان!» برگزار شد
آئین رونمایی، نقد و بررسی کتاب «دور از جان!» با حضور دبیر گروه نویسندگان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و جمعی از خانواده های معظم شهدای مدافع سلامت و کادر درمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، آئین رونمایی، نقد و بررسی کتاب «دور از جان!» با موضوع مجموعه داستانهای کرونا بر اساس خاطرات مجاهدگران و حضور سعید تشکری، دبیر گروه نویسندگان؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ محمد حسین زاده، معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع)؛ سعید محسن زاده کاشانی، قائم مقام و مدیر مسئول نشر ستار ها؛ جمعی از خانواده های معظم شهدای مدافع سلامت و کادر درمان به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و نشر ستاره ها برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت، گفت: به عنوان نکته اول باید بگویم که کرونا این پدیده جهانی و همه گیر تبدیل به یک واقعیت در زندگی امروزی ما شده است و ناچار به کنار آمدن با آن هستیم. به طور حتما ایام کرونا نقش به سزایی در ادبیات ایران و جهان در راستای درگیری مردم دنیا در مختصات گوناگون با این پدیده ایفا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه کرونا باعث تغییر سبک زندگی مردم شده است، افزود: البته این تغییر به نوع جهان بینی و فرهنگ مردم آن جامعه نیز بستگی دارد. امروز مردم ایران زمین به واسطه وجود جهان بینی الهی، نوع دوستی و ایثار خالق سبکی متفاوت از این تغییر مسیر در زندگی شده اند. ما مفتخریم که با وجود بسیاری از مشکلات و کمبودها خالق زیبایی ها بی نظیری در حوزه ایثار، محبت و نوع دوستی در جهان شده ایم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی شعر معروف سعدی مبنی بر:
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به دردآورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
را متأثر از این روایت پیامبر(ص) دانست که فرمودند:«مومنان در رحمت و عطوفت به یکدیگر مانند یک جسم واحد هستند».
وی با اشاره به کتاب «دور از جان!» و ضمن قدردانی از سعید تشکری، دبیر گروه نویسندگان، گفت: این کتاب روایتگر فداکاریها و مهربانیهای مردم ایران در ایام کرونا است، از مردم عادی تا خانواده های شهید مدافع سلامت که با گذشت از جان و عزیز خود در راه سلامت جامعه جهاد کردند. مجموعه داستانهایی از واقعیت و فضاهایی است که به طور حتم همه ما آنهارا لمس کرده ایم، روایت مادری که در خانه ماسک می دوزد و یا پزشک و پرستاری که سختی دوری از خانواده را تحمل می کند.
امیدوارم با تولید اینگونه آثار و ثبت وقایع این ایام، گوشه ای از مهربانی ها و فداکاریهای مردم را به عنوان عصر مدافعان سلامت برای آیندگان به یادگار بگذاریم.
فاطمه محرری، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: مهم است که بتوانیم مجاهدتها و فداکاریهای جامعه پزشکان و پرستاران را در ایام کرونا به آیندگان منتقل کنیم تا از ایجاد فاصله و گسستهای نسلی در جامعه جلوگیری شود. افرادی که دلاورانه با تمام وجود و با وجود سختیها و کمبودهای فراوان حضوری پررنگ در این میدان داشته اند.
وی با اشاره به مستند «وقتی مهربانی همه گیر می شود»، افزود: این مستند در سه بخش کادر درمان حاضر در بیمارستان، کادر بهداشت در مراکز بهداشت و مجاهدان عرصه سلامت تهیه شده و نمایشگر فداکاریهای مدافعان سلامت و خانواده هایشان در ایام کرونا است. هدف ما از در حوزه فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شناساندن ایثارگری ها و خدمات جامعه پزشکان به نسل جوان و آینده کشور است. افرادی که همچون جوانان حاضر در هشت سال دفاع مقدس خالصانه در این جبهه حضور داشتند.
در ادامه محمد حسین زاده، معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) گفت: ایران در طول سالیان گذشته در بردارنده اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری بوده است که به دلیل عدم منابع روایتی و مستندات در تاریخ گم شده است. وظیفه امروز ما در حوزه ادبیات مبارزه با بیماری بزرگ و به مراتب خطرناک تر از کرونا یعنی کم حافظه بودن جامعه و عدم ثبت اتفاقات مثبت و منفی این ایام است. کتاب «دور از جان!» به سرپرستی سعید تشکری این هدف والا را نشانه گرفته و از فراموش شدن و گم شدن تاریخ عصر کرونا و مدافعان سلامت در آینده سرزمین ایران به سهم خود جلوگیری کرده است.
وی با بیان اینکه کتاب «دور از جان!» با زبان قصه نگارش شده است، افزود: زبان قصه برخلاف زبان تاریخ که خشک و رسمی است، زبان عموم مردم است. این کتاب روایتگر درگیری مردم از غنی تا فقیر، از بی سواد تا کم سواد با کرونا است، روایتگر اشتباهات، خطاها، فداکاریها و مجهادتها است.
معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) با اشاره به افتخار آفرینی مردم ایران در همدلی و همیاری به یکدیگر در مقیاس جهانی، گفت: کتاب «دور از جان!» تنها گوشه ای از مجاهدتها، ایثارگریها، نوع دوستی ها و … مردم را به ثبت رسانده است.
در پایان سعید تشکری، دبیر نویسندگان کتاب «دور از جان!» با بیان اینکه منشأ اثر و فکر این کتاب متعلق به محمد حسین زاده است، گفت: پس از طرح این مساله با برپایی جشنواره ای تحت عنوان «کرونا» سعی در جمع آوری خاطرات از جهادگران بسیجی و کادر پزشکی تا مردم عادی در دوران کرونا کردیم.
وی با بیان اینکه تنها دغدغه و نگرانی من سوء استفاده برخی افراد از این ایام در آینده است، افزود: اگر امروز ادبیات در ثبت و ضبط این وقایع کوتاهی کند تبدیل به ادبیات موزه ای خواهد شد. ما در ادبیات کتابهایی همچون «دور از جان!» تلاش می کنیم تا با برقراری ارتباط واقعی و موثر بین قهرمان، نویسنده و مکان وقوع، حوادث را آنگونه که هست، روایت کنیم.
سعید تشکری، نویسنده کتاب گفت: کتاب «دور از جان!» محصول سه نسل از نویسندگان بعد از انقلاب است، نسل اول نصرالله قادری، نسل دوم مهدی زارع و نسل سوم سودابه حیدری، اعظم عظیمی و مریم رمضانی که ما را در نگارش روایتهای این کتاب یاری کردند.

گفتنی است، در پایان ضمن رونمایی از پوستر کتاب «دور از جان!» از خانواده شهدای مدافعان سلامت حاضر در جلسه، اکرم کیانی، سرپرستار اورژانس بخش کرونا بیمارستان امام رضا(ع)، مجتبی اسدپور تلگرد، پرستار بیمارستان شهید هاشمی نژاد، مرتضی کرباسی، خزانه دار و عضو هیات مدیر مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی، محمدحسین روشنک، مدیرعامل و رئیس هیات مدیر مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی و فاطمه محرری، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نمایندگی از جامعه مدافعان سلامت تقدیر به عمل آمد. همچنین بخش از کتاب بصورت مونولوگ توسط حدیثه سادات حسینی نیز خوانده شد. همچنین همسر شهید مدافع سلامت محمدرض برادران روحانی به بیان خاطرات و زندگی نامه این شهید معزز پرداخت.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=2897

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.