15

۲۲ هزار شهروند بی‌سواد مشهدی تا سال ۱۴۰۰ باسواد می‌شوند 

  • کد خبر : 1140
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
۲۲ هزار شهروند بی‌سواد مشهدی تا سال ۱۴۰۰ باسواد می‌شوند 
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی از امضای تفاهمنامه این اداره‌کل با شهرداری مشهد در سال قبل خبر داد که براساس آن قرار شد ۲۲ هزار شهروند بیسواد مشهدی تا سال ۱۴۰۰ باسواد شوند. 

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، مصطفی اسدی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته سوادآموزی در مشهد، افزود: با وجود مشکلات و چالشهای ناشی از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در عرصه سوادآموزی، هدفگذاری مورد نظر برای گسترش سوادآموزی در خراسان رضوی محقق شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس خراسان رضوی در عرصه جمعیت سوادآموخته مسلط به از توان خواندن و نوشتن وضعیت خوبی دارد.

معاون اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در چارچوب هدف‌گذاری صورت گرفته برای سال تحصیلی جاری، میزان باسوادی در این استان به ۹۸.۷ درصد جمعیت استان خواهد رسید.

وی افزود: سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ نشان داده بود ۱۵۹ هزار نفر از جمعیت متعلق به گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله در خراسان رضوی بیسواد بوده‌اند.

اسدی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا تا حدی برنامههای حوزه سوادآموزی را تحت تاثیر خود قرار داده و آموزش های حضوری با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در موارد اندک و به صورت فرد به فرد انجام می‌شود همچنین آموزش‌های تلویزیونی و ارسال سی‌دی‌های آموزشی به تمامی شهرستان ها و مناطق استان نیز انجام می شود.

وی همچنین “عدالت آموزشی و عدالت جنسیتی” را دو محور اصلی در سرلوحه فعالیتهای سوادآموزی در خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: تاکنون اقدامات و برنامه‌های موثری برای گسترش سوادآموزی و شد جمعیت باسواد در این استان انجام شده که اجرای آنها همچنان ادامه دارد.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تمرکز ۸۰ درصد برنامه‌های سوادآموزی را در این استان بر حوزه ایجاد عدالت جنسیتی اعلام و بیان کرد: این تمرکز برنامه‌ریزی شده موجب کاهش اختلاف باسوادی زنان و مردان خراسانی از ۳۵ درصد سالهای گذشته به پنج درصد در حال حاضر رسیده است.

وی گفت: همچنین در حوزه “عدالت آموزشی” و کاهش اختلاف میزان سواد بین جامعه شهری و روستایی افزون بر ۵۵ درصد بودجه‌ها در جهت ایجاد عدالت آموزشی در مناطق محروم و روستایی هزینه شده است.

اسدی افزود: در حوزه آموزش سواد به اتباع خارجی در قالب عدالت آموزشی نیز تاکنون افزون بر ۴۰ هزار نفر از اتباع خارجی ساکن خراسان رضوی باسواد شده‌اند. چهار هزار نفر از این اتباع خارجی ساکن خراسان رضوی امسال به جمع افراد باسواد پیوسته‌اند.

معاون اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: این استان از نظر پوشش آموزش افراد بی‌سواد رتبه چهارم را در میان دیگر استانهای کشور دارد.

وی گفت: بودجه ۲۸۰ میلیارد ریالی پارسال حوزه سوادآموزی خراسان رضوی امسال به ۴۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته که نشانگر توجه ویژه خاص و اهتمام دولت به نهضت مبارزه با بیسوادی است.

اسدی همچنین به امضای تفاهمنامه اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با شهرداری مشهد برای محو بیسوادی در مناطق حاشیه این کلانشهر اشاره و بیان کرد: پارسال با آغاز اجرای مفاد این تفاهم‌نامه قرار شد ۲۲ هزار شهروند بیسواد مشهدی تا سال ۱۴۰۰ باسواد شوند.

وی افزود: تاکنون در همین چارچوب ۷۸ درصد جمعیت بیسواد ساکن حاشیه مشهد شناسایی شده و زیرپوشش برنامه آموزشی قرار گرفته‌اند لذا امیدواریم در موعد مقرر هدف مورد نظر در این زمینه محقق شود.

هفتم دی ماه سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی در ایران است. بر این اساس روزهای نخست تا هفتم این ماه “هفته سوادآموزی” نامگذاری شده است.

خراسان رضوی با ۸.۱ درصد از کل جمعیت کشور، شش میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۱ نفر جمعیت در قالب دو میلیون و ۴۵۰ هزار و ۹۱۶ خانوار دارد.

یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند.

۵۰.۴ درصد جمعیت خراسان رضوی را مردان و ۴۹.۶ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=1140

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.