17
رئیس پارک علم ‌و فناوری خراسان گفت:

کانون قالب‌سازان مشهد مستقر در پارک خراسان فعالیت‌های ارزنده‌ای داشته است

  • کد خبر : 2120
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۴۵
کانون قالب‌سازان مشهد مستقر در پارک خراسان فعالیت‌های ارزنده‌ای داشته است
اولین همایش کانون قالب‌سازان مشهد در سالن همایش پارک علم ‌و فناوری خراسان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، رضا قنبری رئیس پارک علم وفناوری خراسان در این همایش اظهار کرد: معمولا حل مسائل توسط یک فرد کار آسانی نیست و به تنهایی نمی‌شود یک مسئله را کشف، حل و وارد بازار کرد، چرا که برای حل مسائل بزرگ، نیاز به شبکه‌ای از افراد است که رکن اصلی آن‌ها آگاهی است.

وی افزود: کرونا به ما نشان داد که در مسائل مشترک، افراد می‌تواند تخصص‌های خود را کنار هم بگذارند و‌ مسائل و ‌مشکلات بزرگ را حل کنند. از اسفند ۹۸ تاکنون کشور توانسته درخصوص جلوگیری از شیوع بیماری کرونا پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد. به عنوان مثال؛ سال گذشته در تامین ماسک با مشکلات زیادی مواجه بودیم و اکنون روزانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون ماسک با قیمت پایین به بازار عرضه می شود.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان با بیان اینکه «علم اقتصاد توزیع یافته غیر‌دولتی سبب شد تا قیمت ماسک با وجود تورم، افزایش نداشته باشد»، گفت: این امر نشان می‌دهد که اگر ما بتوانیم همدیگر را در زمان مناسب، درست و در فضای ارگانیک پیدا کنیم، می‌توانیم مسائل بزرگ را به درستی حل کنیم.

قنبری اضافه کرد: برای شناخت یکدیگر نیاز به کوتاه کردن فاصله‌ها داریم، زیرا این نزدیکی نقش اساسی در پیشرفت شرکت‌ها دارد. ایجاد این شناخت و نزدیکی در دست خود ما است نه دولت.

وی افزود: شرکت‌های پارک خراسان جزو شرکت‌هایی هستند که می‌توانند مسائل را حل کنند، زیرا این شرکت‌ها مبتنی بر دانش و علم‌اند که باید تعداد آن‌ها افزایش یابد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان عنوان کرد: در حال حاضر پارک خراسان دارای ۳۵۰ شرکت و ۵۰۰۰ شاغل در این شرکت ها است که ۸۵ درصد آن‌ها مدرک لیسانس و ارشد و ۱۵۰ نفر آن‌ها در مقطع دکترا در این شرکت‌ها فعالیت دارند. همچنین حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان گردش مالی آن‌ها بوده است. بیشتر شرکت ها، دانش ‌بنیان هستند و در حوزه تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی و پزشکی حرف اول را می‌زنند.

وی با اشاره به پذیرش مرکز نوآوری عالیس را در پارک خراسان، اضافه کرد: وجود NGOها و شرکت‌ها، جریان دانش، ایده، سرمایه، حل مسئله و بازار را سریعتر خواهند کرد.

وی بیان کرد: در طول این سال‌ها که شرکت قالب‌سازان در پارک مستقر شده‌است، توانسته‌اند فعالیت‌های بزرگی داشته باشد که امروز، ما شاهد آن هستیم.

در ادامه مهندس سید ایمان شریعتی، مدیر توسعه کسب وکار پارک خراسان درخصوص ظرفیت‌های تعاملی بین پارک و کانون قالب‌سازان، اظهار کرد: طی مذاکراتی که با کانون قالب‌سازان و اعضای آن داشتیم به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای تولید نیازهایی دارند که برای رفع آن، مشکلاتی بر سر راه هست. وجود این کانون در پارک خراسان ‌می‌تواند شبکه‌ای ایجاد کند که سبب افزایش تعاملات بیشتر و رفع نیازها شود و به همین منظور ما از آن‌ها برای حضور در پارک استقبال کردیم.

وی با بیان اینکه «یکی از وظایف ما در پارک خراسان، یافتن افراد نخبه و معرفی آن‌ها به یکدیگر است»، افزود: حضور این کانون در پارک با فرآیندهای جدید و به روز، نیک است و سبب همکاری با انجمن‌ها و شرکت‌های دیگری چون انجمن شرکت‌های دانش بنیان استان، انجمن همگن برق و الکترونیک و … می‌شود که این اتفاق سبب رشد و توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان است.

شریعتی ادامه داد: همچنین مجموعه‌های فعال در حوزه صنعت قالب‌سازی و ماشین‌‌سازی می‌توانند برای شرکت‌های فناور نیز کمک‌های شایانی داشته باشند. ما تلاش داریم این صنعت را در مسیر دانش‌بنیان شدن قرار دهیم تا بتواند به آسانی نیازهای داخلی را رفع نمایند. پارک خراسان می‌تواند این صنعت را به یک پایلوت کشوری تبدیل کند.

در ادامه این همایش احسان قاسمی، رئیس هئیت مدیره کانون قالب‌سازان درخصوص اهداف و برنامه‌های این کانون، اظهار کرد: قالب‌سازی در صنعت، طرح، توسعه و هنر نقش اساسی دارد. ۵۴ درصد قالب‌های دنیا مربوط به قالب‌های خودرو است. کشور آلمان و چین اولین صادرکننده‌های قالب از نظر ارزی و ریالی هستند.

وی افزود: در قطعات خودرو ۶۴ درصد قالب‌ها پرسی، ۴۱ درصد قالب‌ها تزریق و ۸۱ درصد قالب‌‌‌ها بزرگ تزریق است. در حال حاضر در ایران در حوزه این صنعت آماری نیست و امید داریم بتوانیم تا سال آینده آمار و درصدهای قابل توجهی در صنعت قالب‌سازی اعلام کنیم.

وی افزود: در این حوزه تهدیدهای زیادی وجود دارد که ما باید مراقب آن‌ها باشیم و نمونه آن کشور چین است که دوباره وارد بازار ما نشود، هوشمندسازی و به‌روز کردن مداوم این صنعت لازم است تا در این زمینه هر چه سریعتر اقداماتی را انجام داده و استفاده از پرینت‌های فلزی که سرعت کار را افزایش می دهد.

رئیس هئیت مدیره کانون قالب‌سازان بیان کرد: در سال ۹۸ کانون قالب‌سازان مشهد با هدف سازماندهی و ارتقای سطح علمی، فنی و توسعه این صنعت با کمک همکاران قالب‌ساز و با حمایت اتحادیه فلز‌تراشان مشهد آغاز به کار نمود. در ابتدای امر اقدام به تشکیل کادر مدیریتی و ثبت قانونی کانون کردیم و استقرار در پارک را در راستای اهداف خود قرار دادیم.

وی درخصوص اهداف این‌ کانون گفت: اهداف و برنامه‌های کانون شامل عضوگیری رسمی و شروع فعالیت های تیمی، شناسایی و سازماندهی کلیه قالب‌سازان، برگزاری دوره‌‌های آموزشی و ارتقاء واحد‌ها، رشد و توسعه صنعتی، همکاری در طراحی و ساخت قالب‌های صنعتی و R&D، بسترسازی تجهیز و ایجاد شهرک تخصصی قالب‌سازان، معرفی صنعتگران برتر جهت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، تهیه محصولات با استفاده از نرم‌افزار‌های تحلیل مهندسی و کاربردی، تسریع و تسهیل در امر راه‌اندازی خطوط تولید و انبوه محصولات نمونه‌سازی شده، مشاوره به شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت انتخاب بهترین فرآیند تولید محصولات، ایجاد کارگروه‌های تخصصی و حضور در مجامع تصمیم‌گیری است.

قاسمی خاطرنشان کرد: کانون قالب‌سازان اهداف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز دارد و برای‌ آن برنامه‌ریزی کرده است. ما قصد داریم محصولاتی را به‌دست مشتری بدهیم که نشان از ارزش در آن دیده شود، زیرا این ارزش است که سبب می‌شود تا مشتریان به ما اعتماد داشته باشند.

وی درخصوص مشکلات کانون تاکید کرد: ما در جذب نیروی انسانی مشکلات فراوانی داریم، چراکه برای این حرفه سرمایه‌گذاری‌های لازم نشده و نیروی انسانی در این حوزه کم است. ما باید زیرساخت‌های خود را در زمینه تجهیز ماشین‌آلات، نیروی انسانی و فضا را تقویت کنیم و فرهنگ کار کردن در کنار یکدیگر ارتقا دهیم تا بتوانیم قطب قالب‌‌سازان خراسان را ایجاد نماییم.

‌همچنین در این همایش پیمان دادرس، مدیرعامل شرکت صاکو اظهار کرد: قالب سازی به عنوان یکی از ارکان تولید صنعت کشور محسوب می‌شود که متاسفانه تاکنون آن‌طور که شایسته این صنعت است به آن پرداخته نشده و امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور، نقش این صنعت کلیدی در کشور به‌گونه‌ای مقتضی‌تر پررنگ شود.

وی افزود: با توجه به ‌پتانسیل‌های موجود همواره در تلاش هستیم ارتباط قدرتمندی بین صنایع مختلف داخل و خارج از کشور را برقرار نماییم. هدف ما شناخت توانمندی‌های ارزنده صنایع است.

دادرس ادامه داد: سال ۶۸ شرکت صاکو‌ فعالیت خود را با طراحی نرم‌افزارهای مختلف صنعتی در کشور آغاز نمود و جزو اولین تولیدکننده های نرم‌افزار و سخت‌افزار مهندسی در کشور بود. این شرکت توانست در این زمینه دستگاه‌های مورد نیاز را تولید کند.

مدیرعامل شرکت صاکو عنوان کرد: سال ۷۲ توانستیم اولین دستگاه سی‌ان‌سی دو محور را در ایران تولید کنیم و بیش از سه هزار دستگاه و مکانیزم در واحدهای تولید داخل و خارج کشور مستقر نماییم.

وی گفت: آخرین محصول تولیدی شرکت صاکو ساخت دستگاه برش لیزر قطعات فولادی، محصول کاملا ایرانی است که نقش بسزایی در صنعت داشته است .

این محصولات در صنایع مختلف همچون خودرو سازی، قطعه‌سازان، صنعت نفت، گاز، نظامی و دفاعی، صنعت ساختمان و … مورد استفاده قرار گرفته است.

شایان ذکر است در پایان این همایش، از نمایشگاه دستاوردهای کانون قالب‌سازان مشهد بازدید شد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=2120

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.