16
فوق تخصص بیماریهای قلب کودکان:

نیازمند واکسیناسیون کودکان برای عبور از پاندمی کرونا هستیم

  • کد خبر : 3004
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۰۴
نیازمند واکسیناسیون کودکان برای عبور از پاندمی کرونا هستیم
فوق تخصص بیماریهای قلب کودکان گفت: واکسیناسیون کودکان در مقابله با بیماری کرونا هر زمان که از سوی ستاد علمی کرونا کشور تایید شود؛ بایستی انجام شود و این تنها راه عبور ما از پاندمی کرونا است.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، دکتر بهزاد علیزاده با اشاره به کودکانی که در سال گذشته عمل پیوند قلب داشته‌اند؛ بیان کرد: در اغلب این کودکان سابقه ابتلا به کرونا در خود یا خانواده‌اشان گزارش شده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تحقیقات ویژه‌ای در خصوص ارتباط با بروز بیماریهای قلبی در کودکان و ابتلا به کرونا انجام نشده است؛ بیان کرد: در کودکانی که بیماری کرونا آنان را شدید درگیر می‌کند و در ICU ها بستری می شوند معمولا درگیری چند ارگانی دیده می‌شود.
وی در ادامه افزود: اگر چه به طور عام کرونا کمتر در کودکان در فرم شدید دیده شده اما این بدان معنا نیست که کودکان در معرض خطر نیستند؛ متاسفانه در ۲ سال اخیر که از پاندمی کرونا می‌گذرد ما شاهد صحنه‌های دلخراشی از ابتلا کودکان بودیم که حتی اگر یکی از این موارد را مردم عادی دیده بودند در واکسیناسیون خود و فرزندانشان شک نمی‌کردند.
وی با اشاره به تبلیغات و فعالیت گروه‌های ضدواکسن گفت: ما نمی‌توانیم واکسن فلج اطفال را زیر سوال ببریم چون از میان چند میلیون جمعیت واکسینه شده دو نفر عوارضی چون تب و تشنج را تجربه کرده‌اند. متاسفانه امروز افراد ضدواکسن با تمسک به روشهای غیرعلمی دنبال پیدا کردن موارد نادر هستند تا به عنوان شاهد ادعاهای خود ارائه کنند. پاسخ این است که حتی بعضی از میوه های طبیعی هم در برخی افراد ایجاد حساسیت و بروز علائم شدید می‌کند؛ آیا ما به خاطر این افراد همه را از استفاده از آن میوه خاص منع می‌کنیم؟!
این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تنها صلاح موثری که امروز در دست بشر در مقابله با کرونا وجود دارد واکسن است و عبور از این پاندمی نیازمند این است که کودکان نیز واکسینه شوند. البته قطعا باید مستندات علمی کافی همان طور که در کارآزماییهای بالینی واکسن‌ها در خصوص بزرگسالان ارائه شد در خصوص واکسیناسیون کودکان نیز ارائه شود.
وی در خصوص تغییر سبک زندگی کودکان در پاندمی کرونا گفت: در روزهای پاندمی، کودکان به نوعی در منازل حبس شدند و به جای فعالیت و بازی با همسالان خود به سمت استفاده از فضای مجازی سوق داده شدند. اگر در سالهای آتی این سبک غلط زندگی که در برخی کودکان در حال نهادینه شدن است؛ اصلاح نشود قطعا با مشکلات سلامتی برای تعداد زیادی ازجوانان و نوجوانانمان روبرو خواهیم بود.
دکتر علیزاده در ادامه در رابطه با بیماریهای مادرزادی قلب بیان کرد: شایع ترین نوع بیماری مادرزادی با شیوع یک درصدی بیماریهای قلبی مادرزادی است. متاسفانه طیف وسیعی از نوزادن مبتلا در بدو تولد شناسایی نمی شوند چرا که عمدتا بی‌علامت بوده یا علائم به گونه‌ای بوده است که کسی بدان توجه نکرده است.
وی افزود: پدر و مادرها می‌بایست متوجه رشد طبیعی فرزندان خود باشند بچه‌هایی که رشد طبیعی خودر ا طی نمی‌کنند و قد و قواره کوچکتر از طبیعی دارند حتما باید از منظر بیماری های قلبی بررسی شوند. در نوزادانی که شک وجود بیماریهای قلبی می رود ما شاهد علائمی چون خستگی و تعریق مفرط حین شیرخوردن و کبود و سیاه شدن لب، مخاط و زبان حین گریه کردن و وجود رنگ بنفش در بستر ناخن های نوزاد هستیم.
وی در پایان به استفاده از دستگاه سنجش میزان اکسیژن خون که این روزها با گسترش ویروس کرونا به طور گسترده‌تری نسبت به قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد بیان کرد: داشتن ضربان قلب و اکسیژن نرمال (اکسیژن ۹۸ تا ۹۹ و ضربان قلب ۱۱۰ تا ۱۲۰ در کودکان ) به هیچ عنوان موید عدم وجود بیماری قلبی در افراد و از جمله کودکان نیست اما نرمال نبودن میزان اکسیژن خون و تعداد ضربان قلب می‌تواند مطرح کننده بیماری قلبی باشد و از این منظر باید بررسیهای بیشتری صورت پذیرد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3004

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.