11
همایش حماسه سرایان:

با حضور شاعران و مداحانی از ۵ استان به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

  • کد خبر : 2479
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
با حضور شاعران و مداحانی از ۵ استان به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد
همایش حماسه سرایان با محوریت نوحه سرایی و حضور مداحان و شاعرانی از استانهای مختلف کشور به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، همایش حماسه سرایان با محوریت نوحه سرایی با حضور علی جمعه پور، مداح و نوحه خوان؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر طاهری، مقتل خوان و ابوالفضل عصمت پرست، شاعر آیینی از خراسان رضوی؛ عالیه مهرابی، شاعر و پژوهشگر از استان یزد؛ محمد زمان گلدسته، شاعر و نویسنده از استان گلستان؛ علی اکبر حسامی، شاعر آیینی از خراسان جنوبی؛ نجیبه مولوی، شاعر از خراسان شمالی و محمود کاشفی، شاعر و حماسه سرای آیینی از استان سمنان به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدا مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) و آرزوی قبولی عزاداری ها گفت: امیدوارم این اقدام خیر با عنوان «همایش حماسه سرایان» که با همکاری محفل قرآنی نهاد شکل گرفته و مغز و اصل کار آن روضه و مقتل خوانی در راستای ذکر مصائب و سجایای حضرت امام حسین(ع) و یارانش است مورد قبول واقع بشود.
وی حضور در این جلسه را حضور در روضه امام حسین(ع) دانست و افزود: فراهم سازی این فضا در جهت اینکه در سراسر کشور با ساختار، آداب و رسوم و اقتضائات منطقه ای و قومیتی فضای مرثیه سرایی امام حسین(ع) آشنا بشویم اتفاقی مبارک و توسعه ای است در راستای معارف اهل بیت(ع).
رمضانی گفت: برگزاری نمونه های منطقه ای و الگوی ملی این مراسم می تواند ادامه دهنده این راه در داخل کتابخانه ها باشد. امیدوارم با استفاده از این نقطه مشترک در این ایام سوگواری و با استمرار و توسعه آن از این ظرفیت بهتر و بیشتر استفاده کنیم.
وی در ادامه به معرفی و خوانش قسمتی از کتاب «آه: بازخوانی مقتل امام حسین(ع)» به روایت یاسین حجازی پرداخت.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و آرزوی قبولی عزاداری ها گفت: از این ابتکار نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جهت تجلیل از حماسه سرایان عاشورایی تقدیر می کنم.
وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) خطاب به دعبل، شاعر عرب گفت: امام می فرمایند:« ای دعبل، برای حسین بن علی(ع) مرثیه بگو، تا زمانیکه جان در بدن داری، بیان داری و امکانات داری برای ما مدح کن و ستایشگر حسین(ع) باش چرا که تا زنده ای یاور و ستایشگر ما هستی و تا زمانیکه توان داری از یاری ما کوتاهی نکن».
سبزیان تصریح کرد: بر اساس این روایت شاعران، ستایشگران و مداحان خبرنگاران ادبی حادثه عاشورا هستند، به عبارتی اینان معلمین و مبلغین ادیب حادثه عاشورا و سیره امام رضا(ع) هستند بنابراین یک تاج کرامت برای مادحین، ستایشگران و حماسه سرایان اهل بیت(ع) به این واسطه وجود دارد که باید به آن افتخار کرد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه برخی کلمات خود یک روضه هستند، گفت: گاهی شنیدن برخی کلمات مانند عمود خیمه، بیرق، پرچم، علم و روضه نیازی به اضافات دیگری ندارد، اینها به تنهایی و به خودی خود باعث تکان دادن دل انسان می شود، باید در نظر داشت که تکان دادن دل انسانها به مراتب سخت تر از تکان دادن و جابجا کردن کوه است که این مهم فقط به وسیله حماسه سرایان انجام می شود.

گفتنی است، در ادامه هر یک از مداحان و نوحه سرایان استانهای خراسان جنوبی، شمالی، یزد، گلستان و سمنان به خوانش اشعار، مقتل خوانی و مداحی با محوریت امام حسین(ع) پرداختند.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=2479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.