21
غلامرضا بنی‌اسدی:

ما و عصر عسکری و صبح مهدوی

  • کد خبر : 869
  • ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
ما و عصر عسکری و صبح مهدوی
مظلومیت دومین "حسن" در سلسله جلیله امامت را می توان از مشهور ترین لقب ایشان فهمید؛ "عسکری"! اگر نگاهی به القاب پر مسمای دیگر ائمه هدا داشته باشیم می بینیم که حضرات به خُلق و خَلق و رفتار و مولفه اخلاقی ملقب شده اند.

پایگاه خبری شرق‌­نگار: مظلومیت دومین “حسن” در سلسله جلیله امامت را می توان از مشهور ترین لقب ایشان فهمید؛ “عسکری”!

اگر نگاهی به القاب پر مسمای دیگر ائمه هدا داشته باشیم می بینیم که حضرات به خُلق و خَلق و رفتار و مولفه اخلاقی ملقب شده اند.

یکی سجاد است به فراوانی سجده، یکی باقر است به گستره علم، یکی جواد است به بخشندگی، یکی…. هرکدام، لقب، از نوع رفتار و هندسه هدایت دارند اما مهمترین لقب امام یازدهم از جبری شکل گرفته است که حاکمیت ظالم زمان بر ایشان تحمیل کرده است؛ “عسکری”!

این نه بدان معناست که ایشان با عسکر و سپاه و لشکر کاری داشته است، نه! به این خاطر است که لشکر خلیفه غاصب حضرتشان را در حصار گرفته و امکان برقراری ارتباط آزادنه ایشان با جامعه را از میان برده است. البته ایشان را القاب دیگری چون هادی، نقی، زکی، رفیق و صامت و خالص هم هست که هرکدام ناظر به وجهی از شخصیت وجودی و نقش آفرینی ایشان در فرایند هدایت و امامت است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

توجه هم نباید در بازخوانی آن خلاصه شود بلکه باید در رفتار باورمندان امامت، ترجمه ای عملی داشته باشد. همین گزاره می تواند برای ورود به عصر بعد از امامت حضرت حسن(ع) به جد موثر افتد. این برای ما از آن جهت مهم و حتی حیاتی است که ما خود نیز در همان عصر قرار داریم آن هم پس از این که شیعه، تجربه غیبت صغری را به غیبت کبری پیوند داده است و از این عصر هم یک هزاره گذشته است.

آنچه در حوزه رفتاری امروز نیاز داریم ترجمه همان لقب هایی است که امام حسن بدان نامبردار بودند و برای امتِ منتظر المهدی هم ریل گزاری فرمودند چه حضرت قائم(عج) به یارانی نیاز دارد که چند گام بالاتر از هدایت شده گی و راهیابی، به مقام هادی و راه بلدی هم رسیده باشند و بتوانند مردمان دیگر را نیز راه بنمایند.

اینان البته باید شخصیتی نقی و زکی داشته باشند و در طهارت اقتصادی، اجتماعی، فکری، سیاسی، معرفتی و… همه شئون زندگی، نه فقط دست که دیده و حتی دلی پاکیزه داشته باشند و توان طهارت دادن جامعه را هم در خویش افزایش داده باشند.

اینان قطعا رفیق خواهند بود برای دیگران و از پا افتادگان را هم دست خواهند گرفت و نه تنها زبان به منت نخواهد داشت که اول از همه بر زبان خویش امیر خواهند بود و با رعایت قواعد سکوت شایسته قرار گرفتن در شمار اهالی مکتب حضرت “صامت” خواهند شد.

قطعا افراد هادی نقی و زکی شده و به رفاقت، رفق و مدارا را معلم شده و به مقام سکوت رسیده، “خالص” خواهند شد برای نقش آفرینی در هندسه امامت. چه در عصر غیبت و چه اگر – انشا الله روزی شود- در دوران پر شکوه ظهور و دولت کریمه حضرت یار.

با خوانش القاب و توجه به مدرسه رفتاری امام حسن عسکری می توان آشکارا دید که حضرت ایشان مردم را به باور غیبت و نحوه ارتباط با امام غایب، هدایت کردند و سپهر هدایت ایشان در گستره وسیع از تاریخ جاری است تا زمانی که در خداوند در تقدیر بشر، ظهور را مقرر فرماید.

به دعا از خداوند علیم و حکیم مسئلت می کنیم که ما نیز به زیستن به قاعده ای که ایشان طراحی فرمودند، بتوانیم در سپهر هدایت مهدوی، صاحب اثر و در نقشه نجات جهان، داری نقشی احترام برانگیز باشیم. چنین باد، ان شاالله

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=869

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.