10

سفال میبد گوهر فراموش شده یزد

  • کد خبر : 1677
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹
سفال میبد گوهر فراموش شده یزد

شهر میبد در بخش مرکزی ایران و در شمال غرب شهر یزد واقع شده است. میبد قدمتی ۷٬۰۰۰ داشته و دارای پیشینه‌ای چند هزار ساله است که دومین مرکز شهری و تجاری استان یزد محسوب شده و به واسطهٔ بافت تاریخی ارزشمند خود بسیاری از نقاط شهر در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده‌است. […]

شهر میبد در بخش مرکزی ایران و در شمال غرب شهر یزد واقع شده است.

میبد قدمتی ۷٬۰۰۰ داشته و دارای پیشینه‌ای چند هزار ساله است که دومین مرکز شهری و تجاری استان یزد محسوب شده و به واسطهٔ بافت تاریخی ارزشمند خود بسیاری از نقاط شهر در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده‌است.

هنر سفالگری

همچنین بنابر پاره‌ای از شواهد میبد به عنوان یکی از نخستین مناطق یکجانشینی در مرکز ایران به‌ شمار می‌رود و همچنین میبد دارای چهار هتل فعال نیز است.

از مشاهیر میبد نیز می‌توان به قاضی میرحسین میبدی و ابوالفضل رشیدالدین میبدی اشاره کرد.

(سفال میبد)

(سفال میبد)

یکی از شاخص‌ترین هنرهای سنتی در میبد را می‌توان هنر سفال‌گری و سرامیک‌سازی نام برد که امروزه یکی از پیشه‌های اصلی مردم میبد بوده و سفالگری در میبد  به دلیل فراوانی مواد خام و خاک مستعد از دیرباز مورد توجه بوده است و بررسی‌های تاریخ‌شناسان نشان از قدمت هزاران سالهٔ هنر سفالگری در میبد دارد.

نقش‌هایی که بر روی سفال‌های میبد به چشم می‌خورد تصاویر خورشید که در اصل از خورشید درخشان مناطق حاشیه­‌ی کویر الهام گرفته و همچنین گل‌های تزئینی، ماهی و پرنده بوده که به نظر می‌رسد ماهی را به کنایه از آب نقش می‌زنند، که در منطقه میبد اهمیت حیاتی دارد.

هنر سفالگری میبد

در گذشته کارگاه‌های سفالگری میبد، متفرق و دور از هم بودند و دامنه‌ی آنها تا محله‌ی مرکزی میبد (بشنیغان) می‌رسید.

موزه‌ی سفال میبد در مجموعه‌ی آب‌انبار حاج علی محمد در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع و با زیربنای ۲۵۰ مترمربع در میبد قرار دارد که در آن بیش از ۱۰۰ قلم اشیای سفالی دوران مختلف از جمله انواع ظروف، سرویس‌های سفال رومیزی و سفال‌های قدیمی برای نمایش در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده است.

هر چند که سفال میبد جزء صنایع دستی است که به تازگی نشان ملی مرغوبیت صنایع را دریافت کرده اما این هنر ارزشمند منطقه کویر ایران از نبود حمایت کافی برای رشد این صنعت ماندگار رنج برده تا بتواند خود را با بازار روز ایران و دنیا که به سوی آنلاین شدن پیش می‌رود هماهنگ کند.

فروش و بازاریابی این صنعت را می‌توان در بستری متفاوت مانند سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های مجازی به پیش برد و اگر می‌خواهید با روند این کار آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم ازسایت https://www.rond.ir/DomainInfo/1/ir/meybodsofal دیدن کنید.

سفال میبد یزد

سفال میبد یزد

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=1677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.