9

انتقادات قالیباف از رئیس جمهور سانسور شد

  • کد خبر : 3569
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
انتقادات قالیباف از رئیس جمهور سانسور شد
قالیباف روز گذشته بعد از اتمام سخنان رئیس جمهور در مجلس مطالبی مطرح کرد که روزنامه دولت کل آن را سانسور کرد.

شرق‌نگار: روزنامه ایران متن کامل اظهارات رئیسی در جلسه دیروز مجلس، از جمله ارز۴۲۰۰تومانی را منتشر کرد.

این روزنامه به نقل از رئیس جمهور نوشت: دو راه در این مورد بیشتر نبود. یا ادامه دادن ارز ترجیحی یا حذف ارز ترجیحی و جبرانش برای مردم، اما مجلس نه رأی به ادامه ارز ترجیحی داد و نه به جبران حذف ارز ترجیحی. مجلس برای هیچکدام اعلام نظر نکرد و فوریت لایحه را هم رد کردند.

رئیس جمهور با اشاره به عدم تصویب فوریت حذف ارز ترجیحی در مجلس گفت: امروز با وضعیتی مواجه هستیم که مجلس درباره تداوم تخصیص ارز ترجیحی یا توقف آن نظری اعلام نکرده و از سوی دیگر نه منبعی برای تداوم پرداخت ارز ترجیحی مشخص شده  و نه جایگزینی برای حمایت از مردم در ازای توقف تخصیص ارز ترجیحی تعیین شده است.

رئیسی با بیان اینکه معنی اقدام مجلس در رأی به عدم فوریت لایحه دولت، فوریت حذف ارز ترجیحی است، افزود: قانون در این زمینه می‌گوید، منبعی برای ادامه تخصیص ارز ترجیحی تعیین نشده است، طبیعتاً باید چه کار کرد؟ باید ارز ترجیحی را حذف کرد. لذا شرحی برای ریاست محترم مجلس نوشتم و گفتم این را در یک جلسه‌ای برای نمایندگان محترم حتماً تبیین کنیم که عدم رأی به فوریت لایحه یعنی چه؟ بالاخره مجلس باید نظر می‌داد که تخصیص ارز ترجیحی را ادامه دهیم، یا حذف کنیم و چنانچه حذف کردیم، برای جبران آن چه کنیم، اما مجلس درباره هیچ‌کدام نظر نداد.

رئیس جمهور اظهار داشت: نتیجه این است که ارز ترجیحی باید حذف شود. این کار را به مصلحت ندانستیم و به نظرمان رسید که این همان شوک وارد کردن به وضعیت سفره و معیشت مردم است که خط قرمز ماست. خداوند متعال ان‌شاءالله به رهبر معظم انقلاب طول عمر با عزت مرحمت کند که ایشان مشکل را حل کردند. ایشان مثل همه جا که مشکلات را حل می‌کنند در این قضیه هم لطف کردند و مشکل را برای این چند ماه حل کردند تا فعلاً در وضعیت اقتصادی فعلی بتوانیم تخصیص ارز ترجیحی را ادامه دهیم تا تعیین تکلیف قطعی بشود.

باورمان این است که اگر ارز ترجیحی حذف شود، حتماً باید برای جبران  فکر جدی کرد

آیت‌الله رئیسی در تشریح نظر دولت در این باره که در لایحه بودجه منعکس شده است، تصریح کرد: این را بدانید که ما هم باورمان این است که اگر ارز ترجیحی قطع شود، حتماً باید برای جبران تأثیر آن بر زندگی مردم، بویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد ارز ترجیحی را بدون اینکه فکری برای سفره مردم و زندگی نیازمندان شود، حذف کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این رابطه سازمان برنامه و بودجه با بعضی از صاحبنظران اقتصادی در مجلس و ریاست محترم مجلس جلسات بسیاری برای همفکری و همراهی در این رابطه داشتند تا مجلس و دولت امروز با هم بتوانند این مسأله را حل کنند.

رئیسی گفت: دولت به‌دنبال آن است تا با همفکری با مجلس این مسأله را به نحوی حل و فصل کند که هم در کشور رشد اقتصادی به همراه داشته باشد، هم به معیشت مردم لطمه وارد نشود و هم به نظام اقتصادی، پولی و مالی کشور یک انضباط کاملی ببخشد. هر پیشنهادی در این رابطه که بتواند همه مقاصد را تأمین کند حتماً مورد حمایت ماست.

گفتنی است قالیباف بعد از اتمام سخنان رئیس جمهور مطالبی مطرح کرد که روزنامه دولت کل آن را سانسور کرد.

محمد باقر قالیباف  گفت:  ارز ترجیحی در ارتباط با معیشت مردم است.  در بودجه ۱۴۰۰، ۸ میلیارد دلار برای این ارز در نظر گرفته شده و به دولت اختیار داده بود که سیاست‌های جبرانی خودش را برای اینکه این کمک معیشتی را مستقیم به مردم ارائه کند.

به گفته رئیس مجلس، دولت تازه کار را شروع کرده بود و بخش قابل توجهی از ارز ترجیحی استفاده شده بود.  دولت لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه کرد و انتظار داشت ما ظرف ۴۸ ساعت درباره آن تصمیم گیری کنیم.

«مجلس نمی‌توانست تصمیم فی البداهه و عجولانه برای این امر مهم بگیرد» این نکته مورد تاکید رئیس قوه مقننه بود.

قالیباف ضمن بیان اینکه مجلس به فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی رای نداد اعتقاد دارد که بهتر بود تا دولت اصلاحیه بودجه برای حل این مسئله می‌داد که اصلاحیه بودجه هم از سوی دولت به مجلس نیامد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3569

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.