به گزارش شرقنگار، جعفر شمس در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: اتفاقاتی را دنبال میکنیم که اگر بتوانیم رقم بزنیم چند معضل در شهر مشهد رفع خواهد شد.
وی گفت: طبق قانون تمام مراکز معاینه فنی خودرو سنگین باید در خارج از محدوده شهری ایجاد شود، ولی شهرداریهای کلان شهرها میتوانند برای خودروهای خود در داخل شهر مرکز معاینه فنی احداث نمایند. اولین مرکز معاینه فنی خودرو سنگین شهرداری مشهد در ایام ولادت امام عصر احداث خواهد شد. محل احداث آن در کنار توقفگاه اتوبوس ها است، امکان معاینه فنی خودرو با وزن سنگین را دارد و معاینه فنی در خارج از ساعات کار اتوبوس ها انجام میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه جرایم پارک خودروهای سنگین در حاشیه شهر خیلی کم است، افزود: شهرداری مشهد ۴۰ هزار متر مربع فضای توقفگاه ساخته است.
شمس افزود: در ۱۰ سال گذشته ۴۹ هزار متر مربع توقفگاه در ۴ نقطه مشهد داشتیم. در سال ۱۴۰۱ توقفگاه به مساحت ۴۲ هزار متر مربع ایجاد کردیم که اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت: نیاز شهر مشهد ۲۰ هکتار فضای توقفگاه برای خودروهای سنگین است.
وی در ادامه گفت: در شهر مشهد حدود ۱۰۰ هزار خودرو در حوزه حمل و نقل بار داریم که ۷۰ هزار آن را خودرو سبک تشکیل میدهند، اظهار کرد: سه نوع محدوده ترافیکی در شهر وجود دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار درون شهری، افزود: حدوده قرمز که شامل اطراف حرم مطهر است و در این محدوده خودروهای سنگین و نیمه سنگین فقط از ساعت ۱۰ شب تا ۹ صبح اجاره تردد دارند. محدوده زرد که شامل رینگ ۱۰۰ متری است و محدوده سبز که به خارج از رینگ ۱۰۰ متری اطلاق میشود. همچنین خیابان احمدآباد محدودیتهای مثل محدوده قرمز دارد.
شمس گفت: ۱۷ صنف و اتحادیه در حمل و نقل بار داریم که از آنها خواستهایم مدیریت کنند و از تخلفات جلوگیری نمایند. با این کار و نظارت سازمان تخلفات کاهش پیدا کرده است.