11

زمین لرزه در قوچان؛ ۵٫۲ ریشتر

  • کد خبر : 2721
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۱۷
زمین لرزه در قوچان؛ ۵٫۲ ریشتر
زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر در عمق ۶کیلومتری زمین، ساعت ۸ و ۳۲دقیقه صبح امروز شهرستان قوچان در خراسان رضوی را لرزاند.

به گزارش پایگاه خبری شرق نگار، محل وقوع این زمین لرزه استان خراسان رضوی – حوالی قوچان ساعت ۸ و ۳۲ دقیقه صبح و در عمق ۶ کیلومتری زمین گزارش شده است.

همچنین طول جغرافیایی: ۵۸٫۸۶ و عرض جغرافیایی آن: ۳۷٫۰۸ و عمق زمین‌لرزه: ۶ کیلومتر در سطح زمین بوده است.

نزدیک‌ترین شهرها به محل وقوع زمین لرزه ۳۰ کیلومتری قوچان (خراسان رضوی)، ۳۵ کیلومتری چاپشلو (خراسان رضوی) و۴۲ کیلومتری چکنه (خراسان رضوی) و نزدیکترین مراکز استان۱۰۷ کیلومتری مشهد و  ۱۴۱ کیلومتری بجنورد گزارش شده است.

 

زلزله قوچان

زلزله قوچان

 

شرایط زمین ساختی قوچان به گونه ای است که در رشته کوه کپه داغ که در لبهٔ شمالی منطقه‌ای قرار دارد و صفحه‌های عربستان و اوراسیا پیوسته در حال سایش با هم هستند، این ناحیه از غرب توسط دریای کاسپین به رشته کوه‌های قفقاز متصل است و سالانه در حدود ۳ میلی‌متر کوتاه شدگی در عرض این کوهستان دیده می‌شود.
گسل قوچان (در جهت شمال شمال غربی و جنوب جنوب غربی) یک گسل جانبی امتداد لغز فعال می‌باشد که در نتیجه همین کوتاه شدن عرض و انبساط طول رشته کوه کپه داغ به وجود آمده است.

این ناحیه هر ساله در حدود ۱٫۵ میلی‌متر جابه‌جایی را تجربه می‌کند. رشته زلزله‌هایی که در بین سال‌های ۱۲١٢ تا ۱٢٧۵ به نواحی مختلف قوچان آسیب وارد کرد، همگی از گسل قوچان و امتدادش تا دشت اترک که در آن جا سطحی تاقدیسی به وجود آورده است، ناشی می‌شود.

این زلزله ‌های پیاپی باعث شد که شهر قوچان در مکان قدیم یعنی شهر کهنه ( قوچان عتیق) تقریباً به طور کامل از بین برود و به مکان جدید انتقال یابد که بعد از گذشت سالها شهرستان قوچان هنوز هم درگیر زلزله‌های پیاپی می‌باشد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=2721

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.