6

روسیه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای در مصر را آغاز کرد

  • کد خبر : 5977
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
روسیه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای در مصر را آغاز کرد
غول انرژی هسته‌ای روسیه موسوم به شرکت روس‌اتم Rosatom در یک بیانیه مطبوعاتی که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد که ساخت نیروگاه هسته‌ای الدبعه را در مصر آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار به نقل از تسنیم به نقل از راشاتودی، شرکت دولتی روس‌اتم در یک بیانیه مطبوعاتی که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد که ساخت نیروگاه هسته‌ای الدبعه را در مصر آغاز کرده است.

الکسی لیخاچوف، مدیرعامل روس اتم در مراسم آغاز ساخت این نیروگاه گفت: شروع ساخت اولین راکتور نیروگاه الدبعه به معنای پیوستن مصر به باشگاه کشورهای تولیدکننده انرژی هسته‌ای جهان است.

الدبعه که در سواحل شمالی مصر، حدود ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب قاهره واقع شده است، اولین نیروگاه هسته‌ای این کشور و همچنین اولین پروژه بزرگ روس‌اتم در آفریقا خواهد بود.

این نیروگاه که قرار است تا سال ۲۰۲۸ تکمیل شود، دارای چهار راکتور VVER-1200 با ظرفیت کلی تولید برق به میزان ۴۸۰۰ مگاوات خواهد بود.

بودجه این پروژه به طور مشترک توسط مسکو و قاهره تامین می شود و دولت روسیه ۸۵ درصد از هزینه ۳۰ میلیارد دلاری را در قالب وام دولتی تامین می کند. مابقی توسط مصر با حمایت مالی سرمایه گذاران خصوصی تامین می شود.

بر اساس مفاد قراردادهای امضا شده توسط دو کشور، روس اتم همچنین سوخت هسته‌ای این نیروگاه را در طول عمر ۶۰ ساله آن تامین می‌کند و پس از راه اندازی هر راکتور به مدت ۱۰ سال خدمات تعمیر و نگهداری را انجام می دهد.

علاوه بر این، شرکت روس‌اتم به کارکنان این نیروگاه خدمات آموزشی نیز ارائه خواهد کرد. اولین گروه از کارکنان آینده الدبعه در سپتامبر ۲۰۲۱ آموزش خود را در شعبه سنت پترزبورگ آکادمی فنی این شرکت آغاز کردند.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود در مجموع ۱۷۰۰ متخصص هم در آکادمی این شرکت روسی و هم در آموزشگاه این نیروگاه در مصر تحت آموزش قرار بگیرند.

شرکت روس اتم که در تعدادی از پروژه‌های بین‌المللی در مقیاس بزرگ – از جمله ابتکار ITER با هدف توسعه عملی همجوشی هسته‌ای – حضور دارد، از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه، هدف هیچ یک از تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه قرار نگرفته است.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=5977

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.