5
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

دخالت‌های خارجی عامل اصلی بحران پاکستان است/ ما نگران کشور و مردم مسلمان پاکستان هستیم

  • کد خبر : 4050
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۱۴
دخالت‌های خارجی عامل اصلی بحران پاکستان است/ ما نگران کشور و مردم مسلمان پاکستان هستیم
فدا حسین مالکی گفت: دخالت های خارجی عامل اصلی مشکلات پاکستان است. از طرفی آقای عمران خان نباید اجازه می‌داد که صهیونیست‌ها در کشورهای مختلف و در میان این کشور اسلامی خیمه بزنند.

شرق‌نگار: فداحسین مالکی ، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با تحولات پاکستان گفت: معمولا ساختار حکومتی پاکستان به گونه‌ای است که متاسفانه این کشور بزرگ اسلامی همیشه دچار بحران‌های سیاسی می‌شود. می‌توانیم بگوییم که کمتر ثبات سیاسی و ثبات ساختاری در این کشور دیده شده است. احزاب و گروه‌ها و فعالیت‌هایی که دارند، بعضی از آن‌ها مبتنی بر دخالت‌هایی است که بیرون از کشور و از طریق سرویس‌های امنیتی ایجاد می‌شود. یعنی شکنندگی ساختار حکومتی اسلام آباد به گونه‌ای است که، خیلی سریع تحت شعاع فعالیت‌ سرویس‌های خارجی در کشور قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اتفاقات اخیر هم در واقع در همین راستا است. از زمان مرحوم خانم «بی نظیر بوتو» تا «جمال مشرف و نواز شریف» هم همین گونه بوده است. بنده فراموش نمی‌کنم، زمانی که نواز شریف در پی بازداشت ژنرال مشرف بود که نخست وزیر قانونی محسوب می‌شد، دستور داد چند سرباز نخست وزیر قانونی را در حال سخنرانی دستگیر کرده و با خود بردند.

مالکی در رابطه با مشکلات ساختاری حکومت پاکستان افزود: به نظر بنده با توجه به مشکلات ساختاری و عملکردی که عمران خان داشت،(که البته شروع خوبی نیز بوده است) مردم پاکستان از دولت رضایت دارند اما بابت دخالت‌هایی که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در این کشور می‌کنند، ناراحت‌اند. اگر مجلس جدید در پاکستان روی کار بیاید، اولین حرکت باید این باشد که جایگاه درست دستگاه‌ها و قوای مستقل این کشور مشخص شود.

نماینده مردم زاهدان در مورد ارتباط امنیت پاکستان و ایران و این که آیا بحران پاکستان نیز مثل سوریه بحرانی جهانی خواهد شد یا خیر افزود: در ابتدا ما نگران کشور مسلمان پاکستان هستیم و بر اساس آن حرف می‌زنیم. پاکستان کشور بزرگی است که به هر حال قدرتمند است و نباید دستخوش تحولات این چنینی شود. آن گونه نیست که بگوییم پاکستان مثل سوریه خواهد شد. آن جا دخالت‌های همه قدرت‌ها بود و معادلات کشور را به هم ریخت. اما پاکستان متفاوت است. به هرحال ما نگران هستیم. همان طور که نگران افغانستان هستیم. اگر بحران‌ پاکستان هر چه زودتر جمع نشود. پاکستان به هرحال شرایط خاصی دارد. از نظر موقعیت سیاسی و تجاری نگرانی‌هایی وجود دارد. به نظر می‌رسد که باید وزارت خارجه ما روی این قضیه فعال‌تر شود و دستگاه دیپلماسی حضور بیشتری داشته باشند. در جهت این که این بحران‌ها کاهش پیدا کرده و رصد کنند تا دخالت‌ها در این کشور اسلامی به حداقل برسد.

وی در مورد دلیل اصلی این بحران‌ها گفت: دخالت‌های خارجی عامل اصلی است. از طرفی آقای عمران خان نباید اجازه می‌داد که صهیونیست‌های کشورهای مختلف در میان این کشور اسلامی خیمه بزنند.

مالکی افزود: مخالفان معتقدند عمران خان نتوانست با توجه به قول و قرارهایی که داد، اقتصاد کشور را سرو سامان بدهد. همه این‌ها نگرانی‌هایی را در مردم به وجود آورد که دولت قانونی عمران خان سقوط کرده و این کشور وارد یک مقوله و چالش جدی می‌شود. باید هر چه سریع‌تر در این مسئله بر اساس قانون اساسی برخورد شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی در رابطه با نزدیکی ایران و پاکستان نیز تصریح کرد: روابط با پاکستان فراتر از دولت‌ها است. روابط ما با مردم پاکستان است. هر دولتی که روی کار بیاید فرقی ندارد. تاریخ  نشان داده که ایران و پاکستان ارتباطات تنگاتنگی داشتند. با توجه به مشارکت‌های سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی که همیشه بوده و مردم پاکستان به طور عام یک علاقمندی ویژه‌ای به ایران و رهبران ایران داشتند. ما استقبال تاریخی ملت پاکستان از مقام معظم رهبری در زمانی که رئیس جمهور بودند را هرگز فراموش نخواهیم کرد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=4050

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.