7
در نشست خبری نوزدهمین دوره جشنواره خوشنویسی رضوی عنوان شد:

پرداختن به آثار ماندگار هنر غنی خوشنویسی ایران

  • کد خبر : 6326
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
پرداختن به آثار ماندگار هنر غنی خوشنویسی ایران
نشست خبری نوزدهمین دوره جشنواره خوشنویسی رضوی در تهران برگزار شد.

شرق‌نگار: محمد خراسانی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، در نشست خبری جشنوراه خوشنویسی رضوی ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر و ایام نورانی ماه رجب و همچنین میلاد امام جواد <علیه‌السلام >، ابراز امیدواری کرد همه مردم از برکات این روزها استفاده کافی را ببرند.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه،انقلاب اسلامی تاثیر بسزایی در رشد فرهنگ و هنر اسلامی داشته است خاطرنشان کرد: شاید اگر انقلاب اسلامی وجود نداشت، چیزی از یک فرهنگ اصیل و ناب اسلامی که امروزه به برکت حضور امام‌رضا <علیه‌السلام > در این خطه و شهر است و معارفی که از ایشان آموخته‌ایم را در اختیار نداشتیم، نمی‌توانستیم از این فرهنگ ناب استفاده کرده و طبیعتا خلق آثار هم در این حوزه وجود نداشت و بنابراین باید قدردان گره خوردن این مناسبت مبارک باشیم.

وی افزود: امسال در بیستمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا <علیه‌السلام > که یکی از جشنواره‌های پرسابقه نیز هست، استان تهران به‌عنوان پایتخت هنرمندان و اصحاب فرهنگ ایران اسلامی میزبان جشنواره خوشنویسی رضوی باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ادامه گفت: این جشنواره از دومین سال شکل‌گیری جشنواره رضوی کار خودش را آغاز کرده و امسال نوزدهمین دوره جشنواره خوشنویسی امام‌رضا برگزار خواهد شد.

وی در ادامه گفت: مسئله خوشنویسی اتصال هویتی بر وجود امام‌رضا <علیه‌السلام >دارد و فراتر از سایر عرصه‌های هنری که صرفا در چارچوب آثار هنری بتوانیم خلق اثر کنیم، جای خواهد داشت و ویژگی دیگر خوشنویسی این است که امام‌رضا <علیه‌السلام > همانند همه امامان معصوم ما، هنرمند این رشته هنری بوده‌اند.

وی گفت: ما میزبان عرصه هنری فاخر و والایی هستیم که در حکمت هنر اسلامی هم بالاترین جایگاه را داشته زیرا مستقیما کلام حکمی و الهی را مکتوب خواهد کرد و ظرف اتصال مستقیم تبدیل مفاهیم به اثر ملموس خواهد بود.

خراسانی‌زاده افزود: در شیوه پیاده‌سازی این جشنواره، اتفاق مبارکی در استان تهران رقم خورد و کار به کاردان سپرده شد، و همانطور که در برنامه تحول اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به طور خاص ایجاد بستر نقش‌آفرینی مردم و بحث مردمی‌سازی به تشکل‌های تخصصی، یکی از کلان برنامه‌ها بوده است و رویکرد دولت سیزدهم نیز بر این مبنا قرار دارد، به لطف خداوند متعال در استان تهران تمامی جشنواره‌های بزرگ توسط تشکل تخصصی مردمی انجام خواهد شد.

وی گفت: صفر تا صد برگزاری نوزدهیمن جشنواره خوشنویسی رضوی که استان تهران میزبان آن خواهد بود، برعهده انجمن خوشنویسان ایران گذاشته شده که از که یک شبکه متخصص و دارای پیشینه شفاف و دقیق هنری می‌باشند که مطمئنا خروجی خوبی را از برگزاری نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی شاهد هستیم.

وی همچنین با ابراز خوشحالی از پرداختن به موضوع اقلام سته یا خطوط شش‌گانه‌ای که در این دوره از جشنواره به‌عنوان یکی از آثار ماندگار هنر خوشنویسی در تمدن اسلامی بوده است، آن را یادگاری از تاریخ غنی ایرانیان دانست.

غلامرضا سپهری دبیر نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی نیز در ادامه ضمن بیان برنامه‌های این دوره از جشنواره، از همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تشکر کرده و گفت: باتوجه به پتانسیل خوبی که داریم، نهایت تلاش خود را در هرچه برگزاری هرچه بهتر این جشنواره خواهیم کرد.

وی افزود: جلسات متعددی را به‌همراه تیم متخصص خوشنویسی انجمن خوشنویسان برگزار کرده‌ایم و این نکته را باید گفت که انجمن خوشنویسان ایران بیش از ۳۶۰ شعبه در کشور دارد.

وی همچنین با بیان اینکه مشکلات فراوانی در مسیر آماده‌سازی جهت برگزاری این جشنواره رخ داده، افزود: نشست‌های این رویداد به دلایل مختلف چندماه کشور و همچنین آلودگی هوا به تعویق افتاد، اما امروز رونمایی از پوستر این جشنواره رو خواهیم داشت و همچنین در موضوع پرداختن و قرار دادن بخش اقلام سته در این دوره از جشنواره، حرکت بسیار خوبی انجام شده است.

منبع: شمس‌توس

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=6326

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.