4

ترامپ: ایران می‌مُرد که با ما توافق کند

  • کد خبر : 7091
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
ترامپ: ایران می‌مُرد که با ما توافق کند
رییس‌جمهور پیشین آمریکا در گفت‌وگویی مدعی شد که در پایان دوره ریاست جمهوری‌اش ایران را در موقعیتی قرار داده بود که حاضر بود یک هفته پس از انتخابات آمریکا با آن بر سر موضوع هسته‌ای توافق کند!

به گزارش شرق‌نگار، دونالد ترامپ در بخشی از این گفتگو درباره توافق با ایران بر سر موضوع برنامه هسته‌ای آن مدعی شد: من ایران را در موقعیتی قرار داده بودم که در مدت یک هفته پس از انتخابات (ریاست جمهوری آمریکا) توافق می‌کردند.

ترامپ افزود: من به چین و چند کشور دیگر گفتم که اگر از ایران نفت بخرید، هیچ تجارتی با آمریکا نخواهید داشت.

او در ادامه مدعی شد: ایران داشت سر میز مذاکره می‌آمد و می‌مرد که با ما توافق کند.

رییس جمهور پیشین آمریکا که در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی خارج شد، در این باره گفت: من از آن توافق افتضاح خارج شدم. این یکی از بهترین کارهایی بود که برای اسراییل انجام دادم اما مشکل این‌جاست که دولت جدید(آمریکا) این اقدام من را به باد داد و اجازه داد که ایران یک سلاح هسته‌ای داشته باشد.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸  با تشویق بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سیاست‌مداران تندروی آمریکا، با مطرح کردن ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و حمایت آن از تروریسم، توافق هسته‌ای را توافقی ناقص تلقی کرد و از آن خارج شد. او علیرغم بازگرداندن تحریم‌های پیشین آمریکا علیه ایران، تا آخرین روزهای ریاست جمهوری‌اش به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ادامه داد.

دولت جو بایدن با به قدرت رسیدن در آمریکا در سال ۲۰۲۱، اعلام کرد که موضوع احیای توافق هسته‌ای را در اولویت سیاست خارجی‌اش قرار داده است و وارد مذاکرات غیرمستقیم با ایران در وین شد. این مذاکرات بدون در بر داشتن نتیجه‌ای ملموس، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده، نزدیک به یک سال است که با وقفه روبه‌روست. اخیرا نیز دولت آمریکا با ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین و ادعای «نقض حقوق بشر»  اعلام کرده است که موضوع احیای توافق هسته‌ای در دستور کار آن قرار ندارد اما همچنان دیپلماسی را بهترین راه رسیدگی به این موضوع می‌داند.

 مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد،‌ آماده رسیدن به «توافقی خوب» در وین که در راستای منافع ملی ایران باشد، است.

منبع: اقتصادنیوز

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=7091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.