8

باید اطلاعات دقیق و علمی را در مورد بیماریها به مردم انتقال داد

  • کد خبر : 4308
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲:۳۴
باید اطلاعات دقیق و علمی را در مورد بیماریها به مردم انتقال داد
یک استاد اپیدمیولوژی گفت: باید اطلاعات دقیق و علمی را در مورد بیماریها به ویژه بیماریهای واگیردار چون آبله میمونی را برای مردم بازگو کرد؛ اما نباید بزرگنمایی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، دکتر حمید سوری در برنامه‌ ای با موضوع اطلاع رسانی عمومی در خصوص «آبله میمونی» که در فضای اینستاگرام از سوی روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد در خصوص تاریخچه این بیماری، گفت: ویروس “آبله میمون” بیماری بومی در جوندگان آفریقایی است و بیماری نوظهوری نیست. آبله میمون یا آبله جوندگان اولین بار در سال ۱۹۵۸ کشف شد، زمانی که ۲ شیوع بیماری شبیه آبله در کلونی های میمون‌هایی که برای تحقیق نگهداری می‌شدند رخ داد، از این رو آبله میمون نامگذاری شد. اولین مورد انسانی آبله میمون در یک پسر شیرخوار ۹ماهه در کنگو (زئیر) در سال ۱۹۷۰ ثبت شد. بیماری شبیه آبله و با تاول های ریز روی پوست و دهان میمون ها بود و برخی میمون ها تلف می شدند.
وی با اشاره به اینکه در طول دهه هفتاد در مجموع ۴۸ مورد تایید شده و مورد محتمل و در دهه ۸۰ ، ۳۴۳ بیمار ، در دهه به ۵۱۱ بیمار و در دهه سال ۲۰۰۰ بیش از ۱۰ هزار مورد گزارش شده است؛ گفت: در ۱۰ سال اخیر هم بیش از ۱۸ هزار مورد بیشتر در مسافران نیجریه دیده شده است. موارد ابتلا از افریقا به سایر کشورها رفته که علت افزایش سفرها و صادرات جونده های از قلب آفریقا بوده است.
دکتر سوری در ادامه افزود: داستان اخیر آبله میمونی از یک مسافر انگلیسی شروع شد که از نیجریه به انگلستان بازگشت. این مسافر ۵ روز قبل از بازگشت بر روی نقاطی از بدن خود ضایعات تاولی آبدار ریز می بیند، سوار هواپیما شده و به انگلستان بازمی گردد.

وی گفت: به محض رسیدن به کشورش به پزشک خود مراجعه و ماجرا را تعریف می کند. از بیمار نمونه برداری می شود و جواب آزمایش آبله میمونی مثبت گزارش می شود و به این ترتیب انگلستان بعد از ۷ مورد قبلی که در سال های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ میلادی شناسایی کرده بود و همگی سابقه سفر به نیجریه داشتد مورد اول خود در سال ۲۰۲۲ را شناسایی می کند. یک هفته بعد در یک خانواده انگلیسی ۲ مورد جدید آبله میمونی شناسایی شد که ارتباطی با بیمار اول نداشتند. بدنبال آن ۴ مرد همجنسگرای دیگر نیز در روزهای بعد با همین تشخیص گزارش شدند. این بیماران از لندن خارج نشده بودند.

وی در ادامه افزود: به دنبال انگلستان موارد بعدی در آلمان، اسپانیا، پرتغال، بلژیک، فرانسه، ایتالیا و سوئد در اروپا شناسایی شد و سپس آمریکا، کانادا و استرالیا نیز به جمع کشورهایی پیوستند که آبله میمونی را در شهروندان خود شناسایی نمودند. در بلژیک مشخص شد که یک انتقال توسط فرد فوق پخش کننده super spreader در یک فستیوال مردان همجنسگرا باعث ابتلای بیماران بعدی شده است.
وی با اشاره به اینکه گسترش بیماری به گرایش جنسی ارتباطی ندارد؛ گفت: بثورات جلدی، تب، سردرد و خارش شایع ترین علایم بیماری هستند و سرعت انتشار اپیدمی بسیار کمتر از آبله و سارس و کووید ۱۹ است.
استاد دانشگاه شهید بهشتی به تغییر الگوی اپیدمی بیماری به طور مکرر از ۵۰ سال پیش تا کنون اشاره کرد و گفت: میانگین سنی مبتلایان حدود ۲۰ سال است و مردان بخاطر مواجهه بیشتر امکان ابتلایشان بالاتر است. در دو دهه قبل کمتر از ۴۰ درصد از فوت های آبله میمونی در کودکان کوچکتر از ۱۰ سال بوده است. پیش آگهی آبله میمون خوب تا عالی است زیرا اکثر بیماران بهبود می یابند. تاکنون مورد فوت در بیماران خارج از آفریقا رخ نداده است. میزان کشندگی ۱ تا ۳/۵ درصد ولی در کودکان حدود ۱۵ درصد است. بیشترین خطر مرگ ناشی از آبله میمون در نوزادان، کودکان خردسال و افراد دارای نقص ایمنی است. بیشترین خطر مرگ ناشی از آبله میمون در نوزادان، کودکان خردسال و افراد دارای نقص ایمنی است. عوارض مهم عفونت مغز، چشم (می تواند به نابینایی بیمار منجر شود)، عفونت تنفسی شدید و همچنین تشدید خود آبله میمونی با اضافه شدن سایر میکروب ها و بروز سپسیس است.
وی با اشاره به اینکه رعایت موازین حفاظتی برای افراد در تماس و کادر بهداشت درمانی خط اول ضروری است؛ گفت: در حال حاضر هیچ درمان اختصاصی برای آبله میمون وجود ندارد؛ جمع آوری سریع نمونه ها برای تشخیص آزمایشگاه و گزارش سریع مورد یا موارد کسانی که علیه آبله واکسن زده اند تا حد زیادی به این بیماری مقاوم هستند لذا تمرکز بر سایر گروه‌ها ضروری است؛ ترشحات و زخم مرحله انتهایی آبله می تواند آلوده کننده باشند لذا دانستن زمان بیماریزا باقی ماندن ویروس مهم است. در مورد آبله بیماریزایی زخم خشک شده می تواند ماه ها ادامه یابد. تمیزکردن و ضدعفونی سطوح طبق دستورالعمل های رسمی کشورها لازم است.کنترل سفر به و از کشورهای آلوده نیز ضروری است. تشدید نظام مراقبت و یافتن موردهای فعال با استفاده از تعاریف استاندارد و جداسازی و مراقبت از موارد مشکوک یا تایید شده، سنجش سطح خطر و بسیج اجتماعی جامعه در خصوص اقدامات پیشگیرانه به همراه حمایت های روانی اجتماعی نیز از دیگر اقداماتی است که در کنترل شیوع بیماری اثرگذار خواهد بود.
وی در ادامه افزود: افزایش آگاهی در مورد شیوع احتمالی آبله میمون در جامعه به طرق مختلف ضرورت دارد، فردی که علائم نشان دهنده آبله میمون را نشان می دهد باید به دنبال مراقبت های متخصص باشد ، قطع تماس با سایرین و توقف فعالیت‌های جنسی یا هر نوع فعالیت دیگری که شامل تماس نزدیک است؛ نیز ضروری است. نظام بهداشت و درمان باید برای جداسازی و آزمایش موارد مشکوک، ردیابی تماس به قبل و بعد برای موارد مثبت، قرنطینه پستانداران خانگی در معرض خطر، واکسیناسیون افراد نزدیک پرخطر پس از ارزیابی ریسک و هزینه فایده اقدام کند اگرچه آبله میمونی دارو و درمان اختصاصی و استاندارد ندارد اما در خصوص موارد شدید، باید آمادگی درمان وجود داشته باشد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=4308

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.