12

برگزاری ۷۲ جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در مشهد

  • کد خبر : 3880
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
برگزاری ۷۲ جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در مشهد
چهارمین جلسه تجمیعی انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی همزمان با 72 انجمن در سطح استان، با حضور سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با حضور سیدهادی طباطبایی، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ شیوا خوش نسب، سرپرست دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی؛ سیدامیر شوشتری، سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی؛ مرتضی کرباسی، خزانه دار مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی و ۳۰ فرماندار و رئیس انجمن های کتابخانه های عمومی شهرستانهای خراسان رضوی و اعضای حقیقی و حقوقی ۷۲ انجمن از ۳۰ شهرستان استان به تعداد ۵۷۳ نفر برگزار شد.
در ابتدا حضور سیدهادی طباطبایی، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با قرائت آیه «اقرا باسم ربک الذی خلق»، گفت: این واژه «اقرا» با گذشت دورانهای متوالی به دست فراموشی سپرده شده است در حالیکه باید تا ابد و به عنوان یک اصل در زندگی همه ما جاری باشد. اگر با اعتقاد و عمل به قرآن کریم، این کتاب هدایت کننده و روشنگر در زندگی پیش برویم بدانید که بطور قطع در همه زمینه های فرهنگی، شخصی، اجتماعی، سیاسی و … وضعیت بهتری را رقم خواهیم زد.
وی ضمن تشکر از فعالیتهای انجام شده توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، افزود: برای افزایش و توسعه زیربناهای کتابخانه‌ای فرمانداران شهرستانها به عنوان روسای انجمن کتابخانه‌های عمومی باید توجه ویژه به استفاده از ظرفیت خیرین داشته باشند. در واقع باید این مسئله کمک به حوزه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه ها را علاوه بر یک باقی الصاحات، کمکی برای رشد فرهنگی عمومی، افزایش دانایی و آگاهی در جامعه معرفی کنیم.
طباطبایی همچنین اجرای طرح اشتراک گذاری کتابهای افراد به صورت سالانه با کتابخانه های عمومی را در راستای غنی‌سازی و روز آمدی منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی استان را پیشنهاد داد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تسلیت شهادت حضرت امام موسی کاظم(ع)، گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر گفت: طبق رسالت و هدف اصلی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی مبنی بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و توسعه فضاهای کتابخانه ای در سطح استان، در چند وقت اخیر سعی کرده ایم گامهای موثر و مفیدی در این راستا برداریم. از همین رو، در خصوص افزایش و توسعه فضاهای کتابخانه ای در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۳ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان از جمله دو باب کتابخانه سیار «پیک دانایی ۴» در شهرستان باخرز و «پیک دانایی ۶؛ سردار شهید نورعلی شوشتری»، افتتاح «کتابخانه مشارکتی سپاه امام رضا(ع)» و اهدای مجوز فعالیت دو سالن مطالعه ویژه بانوان در شهرستان مشهد و افزایش زیربنای مخزن کتاب و احداث یک سالن مطالعه دیگر در کتابخانه عمومی بحرالعلوم شهرستان خلیل آباد انجام شد.
وی با اشاره به اجرای بالغ بر ۹۰۰۰ برنامه فرهنگی از ابتدای سال ۱۴۰۰ در کتابخانه های عمومی استان، تصریح کرد: همچنین در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و نهادینه کردن عادت مطالعه در جامعه نیز برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی کتاب محور در مناسبتهای مختلف مذهبی و ملی در مجموعه کتابخانه های عمومی استان برگزار شد. از جمله برنامه ها و پویشهای اجرا شده در کتابخانه های عمومی می توان به طرح «فجر کتاب» و پویش سراسری بانوان و مادران کتابخوان با هدف برگزاری ۱۴۴۳ برنامه های فرهنگی کتاب محور از تاریخ ۳بهمن ماه تا ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ از ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) تا چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، طرح «کتاب خاتون» با محوریت ارائه بسته های مطالعاتی و سیرخواندن ویژه بانوان و مادران خراسان رضوی از ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) تا پایان سال ۱۴۰۰، برگزاری مسابقه کتابخوانی «روابط متکامل زن و مرد» بر اساس کتابی با همین نام اثر علی صفایی حائری (عین.صاد) با محوریت افزایش تحکیم خانواده و انعقاد ۲۲ تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه‌های اجرایی مختلف استان در سال جاری اشاره کرد.

گفتنی است، در پایان از پوستر دو طرح «سلسله مسابقات کتابخوانی» ویژه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خراسان رضوی بر اساس کتاب «جهاد تبیین» تالیف سعید صلح میرزایی و ارائه خدمت نوین ارائه خدمات مرجع مجازی در ۴۷ باب کتابخانه عمومی استان در راستای دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی و ارائه خدمات مرجع مجازی رونمایی شد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3880

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.