11
همزمان با روز جهانی دیابت صورت پذیرفت؛

افتتاح اولین کلینیک فوق‌تخصصی دیابت کشور در مشهد

  • کد خبر : 3262
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۷:۴۱
افتتاح اولین کلینیک فوق‌تخصصی دیابت کشور در مشهد
همزمان با روز جهانی دیابت و آغاز هفته ملی دیابت که با سالروز ولادت با سعادت امام حسن عسکری(ع) مصادف شده بود، اولین کلینیک فوق‌تخصصی دیابت کشور در مشهد افتتاح شد.

شرق‌نگار: مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی گفت: در مشهد بالغ بر ۱۲۰ هزار دیابتی وجود دارد که محاسبه می‌شود به همین میزان ناشناخته و در معرض خطر داریم.
وحید آذری‌فر، مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی در مراسم افتتاح اولین کلینیک فوق‌تخصصی دیابت کشور در مشهد، گفت: نزدیک به ۱۲ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشور که بالای ۵۰ میلیون نفر می‌باشند مبتلا به دیابت هستند که تعداد آن‌ها ۷ میلیون نفر بوده و همین تعداد هم در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند و باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند.
وی افزود: اکثر کسانی از بیماری خود بی‌خبرند دیابتی نوع ۲ هستند که ۹۰ درصد را شامل می‌شوند و ۱۰ درصدی که نوع ۱ دارند و انسولین مصرف می‌کنند به دلیل شرایط خاص‌تری که دارند از شرایط و وضعیت خود آگاه هستند و ۳۰ درصد بزرگسالان دارای علائم دیابت هستند.
مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی با بیان اینکه در سطح استان بالغ بر ۲۰۰ هزار دیابتی شناسایی شده داریم و همین تعداد هم شناسایی نشده بوده که قند بالای ۱۱۰ دارند و در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند، خاطرنشان کرد: در شهر مشهد هم بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر بوده که باز همین میزان ناشناخته و در معرض خطر داریم.
آذری فر بیان کرد: سالانه ۲ درصد به جمعیت دیابتی اضافه می‌شود و ۴ عارضه چشمی، کلیوی، عصبی اندام تحتانی و قلبی و عروقی در بیماران دیابتی کنترل نشده شایع‌تر است.
وی تصریح کرد: شعار فدراسیون بین‌المللی دیابت با عنوان آموزش اساس درمان دیابت است و معتقدیم که دیابت با انجام یک مدل درست از سبک زندگی و کنترل استرس قابل پیشگیری است و می‌توان از عوارض آن جلوگیری کرد.
در این مراسم رباب ابوترابی، رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت خراسان رضوی نیز گفت: اگر بیمار دیابتی را خوب درمان کنیم از سکته مغزی، دیالیز و … جلوگیری می‌کنیم، اگر بیمه جدا برای دیابتی‌ها در نظر داشته باشیم می‌توانیم درمان مخصوص این بیماران در سطح گسترده و جدا از بیماران دیگر داشته باشیم و آمار دقیق بیماران دیابتی را به دست ‌آوریم.
وی افزود: مددکاری برای بیماران دیابتی نداریم و باید این مددکاری در بیماران افزایش یابد.
در ادامه این مراسم عفت روشنی‌مقدم، نایب رییس انجمن دیابت خراسان رضوی، اظهار کرد: مشهد به عنوان پایلوت در حوزه پیشگیری و درمان است، اصلاح ساختار سلامت حداقل برای ۲۵ سال پیش بوده و اصلا به‌روز نشده است.
وی خاطرنشان کرد: در بحث حمایت بیمه از بیماران دیابتی از آموزش، اطلاع رسانی تا درمان در حوزه تخصصی و فوق تخصصی هنوز در کشور ما بیمار دیابتی سرگردان است و در چیز‌های مختلف اطلاع رسانی نشده است. باید آمار دیابتی‌ها مشخص شود هنوز سایت و ساختار شناسایی بیماران دیابتی را نداریم.
همچنین شهره وجوهی، مدیر مرکز فوق‌تخصصی دیابت سیمرغ، بیان کرد: خدمات آموزشی، کنترل وزن و تغذیه و درمانی در مرکز فوق‌تخصصی دیابت سیمرغ انجام می‌شود و تعداد نیروی انسانی به کارگیری شده در این مرکز تخصصی هم ۸ نفر که از این تعداد ۴ نفر پزشک و ۴ نفر نیز از پرسنل این مرکز هستند.
وی تاکید کرد: مرکز فوق‌تخصصی دیابت سیمرغ همه روزه به حز روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۴ فعال است و روزانه ظرفیت پذیرش ۳۰ نفر را دارد و در صورت استقبال مردم زمان فعالیت را بیشتر خواهیم کرد و معتقدیم که باید بهترین نوع خدمت را به مردم ارائه کرد.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3262

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.