3

ارگی تاریخی در دیار آذربایجان

  • کد خبر : 4885
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۶
ارگی تاریخی در دیار آذربایجان

شرق‌نگار: ارگ علیشاه (بقایای مسجد علیشاه)، منتسب به تاج‌الدین علیشاه جیلانی وزیر سلطان محمد خدابنده و سلطان ابوسعید ایلخانی، به بازمانده‌های ایوان جنوبی مسجد علیشاه در شهر تبریز گفته می‌شود. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. بنای نخستین ارگ به دورهٔ ایلخانان در اوایل سدهٔ هشتم هجری قمری باز می‌گردد […]

شرق‌نگار: ارگ علیشاه (بقایای مسجد علیشاه)، منتسب به تاج‌الدین علیشاه جیلانی وزیر سلطان محمد خدابنده و سلطان ابوسعید ایلخانی، به بازمانده‌های ایوان جنوبی مسجد علیشاه در شهر تبریز گفته می‌شود. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

بنای نخستین ارگ به دورهٔ ایلخانان در اوایل سدهٔ هشتم هجری قمری باز می‌گردد که بنای بزرگ ناتمامی با هدف اولیهٔ ساخت مسجد ساخته شد.

در سال‌های بعد با استفاده از دیواره‌های به جا مانده از بنای نخستین مسجد، قلعه‌ای نظامی به جای آن ساخته شد که سال‌ها به عنوان باروی نظامی و بخش جنوبی دیوار شهر مورد استفاده قرار گرفته‌است.

امروزه تنها دیوارهٔ جنوبی ارگ پا بر جا مانده‌ است که در ساعاتی از روز برای بازدید عموم آزاد است.

گفتگوی ما را با یکی از علاقه‌مندان و کارشناسان این حوزه میخوانید: ایشان فارغ التحصیل رشته معماری بوده و پیرو علایق شخصی، در مورد بناهای تاریخی شهر تبریز مطالعاتی داشته است.
به گفته وی، این سازه از جمله آثارِ فاخر معماری کشورمان محسوب می‌شود که با توجه به قدمت ۷۰۰ ساله‌اش و همچنین اتفاقاتِ جوی تاب آوری قابل توجهی داشته است.

وی می‌گوید: تفاوت در رنگ ها و ابعاد آجرها همانطور که در نما به چشم می‌خورد نشان از بازسازی‌های این سازه در اعصار مختلف دارد.

وی همچنین گفت: البته نمی‌دانم بگویم خدارا شکر که همین بخش از ارگ را محافظت کرده‌ایم یا بگویم حیف از عظمتی که از دست رفته است و به شخصه اولین مقصد همیشگی بنده در شهر تبریز، بازدید از این ارگ تاریخی و بسیار زیبا بوده است.

وی در ادامه، گفت: در حال حاضر بقایای چندانی از ارگ علیشاه باقی نمانده تا بتوانیم درباره خصوصیات معماری آن صحبت کنیم اما امیدواریم با پیگیری و دلسوزی مسئولین در جهت حفظ این بنای تاریخی بسیار مهم گامی برداشته باشیم.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=4885

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.