شرقنگار: تکنیک های نورپردازی سینما برای فیلمسازان در هر سطح بسیار ارزشمند است. برای یک کارگردان، این تکنیکها میتوانند به شما کمک کنند با فیلمبردار خود ارتباط برقرار کنید.
برای یک نویسنده، این تکنیکها میتوانند به شما کمک کنند کلماتی را به کار ببرید که لحن شما را بخوبی ادا کند و این در حالی است که بیشتر وقت خود را برای سایر کارکنان صحنه صرف می کنید تا نور را درست کنند. بنابراین آیا نمیخواهید برخی از تکنیکهای نورپردازی را بدانید؟
۱۳ تکنیک نورپردازی در سینما
نور طبیعی
در ابتدا، بیایید به نورهایی که لازم نیست حرکت دهیم، نگاه کنیم. آنها هر ساعت از روز حرکت میکنند. تکنیکهای نورپردازی طبیعی با استفاده از نوری که از قبل در هر مکانی که انتخاب کنید در دسترس است، تعریف میشود. در بیشتر مواقع، شما قبل از شروع فیلمبرداری به بازدید از آن مکان میروید تا اطلاعات لازم را بدست آورید. همچنین باید در مورد زمان حضور در آن مکانها فکر کنید.
خلاصه نورپردازی طبیعی
از صفحات بازتابی برای تغییر و کنترل نور طبیعی استفاده کنید.
مطمئن شوید که قبل از فیلمبرداری از مکان دیدن میکنید.
ساعت روز را در نظر بگیرید.
نورپردازی کلیدی
نور کلیدی منبع اصلی نور صحنه است. این نور شدیدترین و مستقیمترین منبع نور است. به طور کلی، نورپردازی کلیدی شکل سوژه یا بازیگر را روشن میکند.
خلاصه نور کلیدی:
از قرار دادن نور کلیدی خود در کنار دوربین خودداری کنید وگرنه نورپردازی شما مسطح و بیخاصیت میشود.
با قرار دادن نور کلیدی در پشت سوژه یک حالت نمایشی ایجاد کنید
نور کلیدی، نورپردازی اصلی در آرایش نورپردازی سه نقطهای است.
نورپردازی High Key
بنابر تعریف، نورپردازی High Key نوعی از نورپردازی برای فیلم، تلویزیون یا عکاسی است که نسبت نور (نسبت نور زیاد به کم) در صحنه را کاهش میدهد. در اوایل از این نورپردازی برای مقابله با کنتراست زیاد استفاده میشد، اما اکنون برای تنظیم تنالیته و احساس یک صحنه توسط فیلم سازان استفاده میشود.
خلاصه نورپردازی High Key:
تسلط نواحی روشن با استفاده از نورهای شدید
حداقل استفاده از رنگ سیاه و تنالیته های میانی (خاکستری)
حس صحنه میتواند خوش بینانه یا امیدوارانه باشد
از این نوع نورپردازی در موزیک ویدئوی پاپ استفاده میشود
نورپردازی Low Key
نورپردازی Low Key چیست؟ تعریف نورپردازی Low Key یک نوع نورپردازی است که از منابع نوری کم شدت برای محصور کردن صحنه با سایه استفاده میشود. نورپردازی Low Key به کنتراست و سیاهی تمایل دارد.
خلاصه نورپردازی Low Key
تنالیته ای تیره، سیاهها و سایهها
تصاویر با کنتراست خیره کننده
از این نوع نورپردازی در فیلم های جنایی و ترسناک استفاده می شود
نور پُر کننده Fill Light
نور پُر کننده یا Fill چیست؟ نور پُرکننده نوری است که سایههای ایجاد شده توسط نور کلیدی را لغو میکند. یک نور پُرکننده در مقابل نور کلیدی قرار میگیرد و معمولاً به اندازه نور کلیدی قدرت ندارد.
خلاصه نور پُر کننده Fill:
سایه های ایجاد شده توسط نور کلیدی را حذف میکند،
سایه ایجاد نمیکند.
چیدمان نورپردازی سه نقطهای
نور کلیدی، نور پس زمینه و نور پُر کننده با هم چیدمان نور سه نقطه ای را تشکیل می دهند.
نور سه نقطه یک روش استاندارد است که در رسانههای تصویری استفاده میشود. با استفاده از سه موقعیت جداگانه، فیلمبردار میتواند سوژه را به هر طریقی که میخواهد روشن کند و در عین حال سایههای تولید شده توسط نور مستقیم را کنترل کند.
نور پُشت سر Backlighting
نور پُشت سر چیست؟ این نور از پشت به یک بازیگر یا سوژه برخورد میکند. این نور بالاتر از سوژه قرار می گیرد.
از نور پُشت سر برای جدا کردن یک شی یا بازیگر از پس زمینه استفاده میشود. این نورها شکل و عمق بیشتری داده و به احساس سه بعدی بودن کادر کمک میکند.
خلاصه نور پُشت سر:
خورشید یک نور پُشت سر عالی است، شما میتوانید از یک رفلکتور استفاده کرده یا نور خورشید را با شدت کمتر به پَت سوژه بتابانید
اگر نور پُشت سر در پشت یک بازیگر با یک زاویه قرار گیرد، نور پُشت سر را “کیکر” مینامند.
نورهای کاربردی
اگر می خواهید از منابع نوری موجود در یک مکان استفاده کنید، چه میکنید؟ مواردی مانند لامپ، شمع یا حتی تلویزیون؟ ما این موارد را نورهای کاربردی مینامیم. بیشتر این منابع برای تنظیم گوشهها یا صورتهای روشن توسط طراحان نورپردازی برای کمک به محیط اضافه میشوند.
خلاصه نورهای کاربردی:
چندین نور کاربردی را برای کمک به روشن شدن سوژه در نظر بگیرید.
تعداد پریزهای برق هر مکان را در نظر داشته باشید.
اطمینان حاصل کنید که دمای رنگ مطابقت داشته باشد.
نورپردازی سخت
نور سخت یک ترشح شدید نور است که میتواند با یک پرتوی مستقیم از یک منبع نور یا از نور خورشید ایجاد شود. این نوع نورپردازی سایهها و خطوط خشن را ایجاد میکند. میتوانید از آن برای جلب توجه در هر کجای کادر، به ویژه در مورد سوژه استفاده کنید. همچنین میتواند نواحی روشن و نیمرخ های ضدنور ایجاد کند.
خلاصه نورپردازی سخت:
می توان شدت نور را با دیفیوزر کاهش داد.
هر چیزی را در کادر برجسته میکند.
برای ایجاد سایهها عالی است.
نورپردازی نرم
این تکنیک کمی پیچیده است. نورپردازی نرم تعریف دقیقی از منبع نور نیست.
این نور، نور ملایم زیبایی شناسانه ای است که توسط فیلمبرداران برای از بین بردن سایهها و بازسازی سایههای ظریف نور از منابع نور خارجی استفاده میشود.
خلاصه نورپردازی نرم:
میتواند به عنوان نور پُر کننده استفاده شود.
میتواند حس جوانی را به چهره یک سوژه اضافه کند.
توهم تابش از منابع کاربردی را ایجاد میکند.
نورپردازی بازتابی یا Bounce
تخته سفید یا مقوای سفید دارید؟ برای برجسته سازی غیرمستقیم سوژه در کادر، می توانید نور خورشید، لامپ ها یا هر منبع نورپردازی را بازتاب دهید. با استفاده از تکنیک Bounce ناحیه وسیعتری از نور پخششده یکنواخت ایجاد میشود. اگر این تکنیک به روش صحیح اجرا شود، میتوان از نورهای Bounce برای ایجاد نور بسیار نرم، نور پُر کننده، نوردهی از بالا ، اطراف یا حتی نور پُشت سر استفاده کرد.
خلاصه نورپردازی بازتابی یا Bounce:
میتواند برای تقویت هر نوع نورپردازی فیلم استفاده شود.
از طریق جهت دادن و انعکاس غیر مستقیم یک نور مستقیم ایجاد می شود.
سوژه را بدون اینکه مستقیماً به آن بتابد، برجسته میکند.
نورپردازی جانبی یا نورپردازی کیاروسکورو
دقیقاً مانند اسمش، نور جانبی به نوری گفته میشود که برای برجسته سازی شخص یا جسمی از اطراف وارد کادر میشود. این نورهای موازی نور پُر کننده ضعیفی را ایجاد میکنند. آن ها غالباً برای تأمین حال و هوای دراماتیک بخصوص در ژانر فیلم نوآر استفاده میشوند. بسیاری از افراد از نور جانبی به عنوان نورپردازی کیاروسکورو نیز یاد میکنند.
برای دستیابی به روشنایی کیاروسکورو، برای برجسته کردن خطوط سوژه، به کنتراست شدید و Low Key نیاز دارید. اگر از نور جانبی برای پُر کردن صحنهای استفاده شده است، ممکن است لازم باشد آن را Bounce کنید یا با تاثیر نورپردازی High Key مواجه شوید.
خلاصه نورپردازی جانبی:
برای برجسته سازی یک شخص یا شی استفاده میشود.
اگر دیفیوز و نرم نشود، میتواند سایههای تندی ایجاد کند.
می تواند به ایجاد کنتراست کمک کند.
نورپردازی انگیزشی یا Motivated
فرض کنید سر صحنه فیلمبرداری هستید و نمیتوانید هیچ منبع نور طبیعی را پیدا کنید. آنجاست که نورپردازی انگیزشی یا Motivated به کار میآید. نورپردازی Motivated تکنیکی است که به دنبال تقلید از منابع نور طبیعی است. این بدان معنی است که این نوع نورپردازی جایگزین نور خورشید، مهتاب، جراغ های خیابان و حتی چراغ های جلوی ماشین می شود.
میتوانید از رفلکتورها یا Bounceها برای ایجاد آنها استفاده کرده و آنها را تغییر دهید تا طبیعی به نظر برسند.
خلاصه نورپردازی انگیزشی یا Motivated :
برای تقلید از عناصر طبیعی استفاده میشود.
با هر وسیله یا آرایش صحنه قابل تغییر است.
نور محیطی یا Ambient
به جز زمانی که در یک شب سیاه و یا یک فضای مصنوعی فیلمبرداری می کنید، همیشه مقداری نور خورشید یا چراغ یا نور بالا سری وجود دارد که به داخل نفوذ میکند. این نور به عنوان نور محیطی شناخته میشود. شما باید نور محیطی را در نظر بگیرید، به ویژه هنگام فیلمبرداری در بیرون یا نزدیک پنجرهها. با تغییر ساعت روز، نور محیطی نیز تغییر میکند ، بنابراین هنگام فیلمبرداری از یک صحنه طولانی، به آن فکر کنید.
خلاصه نور محیطی یا Ambient:
همیشه زمان روز را در نظر بگیرید.
این اصطلاح اشاره به نوری دارد که به کادر نشت میکند.
جمع بندی
نور فیلم شما در هر برداشت مهم است. نورپردازی میتواند به شما در تنظیم تنالیته، حرفهای به نظر رسیدن و ایجاد فضای داستان کمک کند. تکنیک هایی که بیان شد به شما در داستان پردازی و روایت بهتر فیلم کمک می کند.
البته ، شما همیشه می توانید با یادگیری نسبت نور و منابع نور، موارد بیشتری یاد بگیرید.
منبع: نورنگار