16

آماری عجیب از دپوی خودروی داخلی در انبار‌ها

  • کد خبر : 3558
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
آماری عجیب از دپوی خودروی داخلی در انبار‌ها
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت: نگاه مجلس برای واردات خودرو زمین زدن خودروساز داخلی نیست، بلکه به دلیل برابر نبودن عرضه و تقاضا در صدد اصلاح اوضاع هستیم.

 شرق‌نگار: حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حسینی‌کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن، درباره علت عقب ماندگی خودرو سازان داخلی از خودروسازهای خارجی گفت: در شرایط فعلی که انحصار دو خودرو ساز را داریم این شرایط قیمت‌ها اصلا قابل قبول نیست؛ اگر واردات خودرو آزاد شود شرایط فعلی بهبود پیدا می‌کند.

حسینی کیا اشتباه دولت را در این می‌داند که به جای سیاست گذاری بنگاه داری می‌کند در واقع به نظر این نماینده مجلس دولت با تعرفه واردات خودرو باید سیاست گذاری کند.

پس از عدم توجه به هشدار سازمان بازرسی مبنی بر پایش روند تجاری‌سازی و تکمیل خودرو‌های ناقص به وزارت صمت و خودروسازان، سازمان مذکور دو شرکت ایران خودرو و سایپا را برای ارائه توضیحاتی در خصوص عدم اعتنا به افزایش خودرو‌های ناقص و عدم تکمیل آن‌ها، فراخوانده است. این در حالیست که آمار تولید و فروش ۹ ماهه خودروسازان نشان می‌دهد بالغ بر ۴۳ هزار دستگاه خودرو تولیدی ایران‌خودرو و سایپا در این مدت تجاری نشده و ناقص کف پارکینگ خودروسازان باقی مانده است.

«تعرفه واردات بهترین عامل برای موفقیت دولت در عرصه سیاست گذاری خودرو است و در حال حاضر دولت با تعرفه واردات پائین در حق مردم اجحاف می‌کند» این نظر تخصص حسینی کیا برای تعادل ایجاد کردن در این حوزه است.

به گفته حسینی کیا، هر جا که خودروساز به مردم اجحاف می‌کند دولت با تعرفه واردات پایین واردات خودرو را آزاد می‌کند، هرجا خودرو کیفی و ارزان قیمت و قابل رقابت با دنیا ارائه می‌شود برای حمایت از خودرو ساز خودش تعرفه واردات را بالا می‌برند که در تمام دنیا در حال اجرا است، ولی در شرایطی که ما داریم همه چیز برعکس است.

«اگر دولت در عرصه تخصصی خودش کار کند تعادل برقرار می‌شود»، «یکی از دلایل گرانی خودرو برابر نبودن عرضه و تقاضا است»، «برای تنظیم بازار چاره‌ای جز واردات خودرو نیست» این نکات را حسینی کیا در جهت مدیریت بازار خودرو اعلام کرد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت نگاه مجلس برای واردات خودرو زمین زدن خودروساز داخلی نیست،  بلکه به دلیل برابر نبودن عرضه و تقاضا در صدد اصلاح اوضاع هستیم. برای تنظیم بازار وقتی واردات اتفاق بیفتد خودرو ساز خودش را ملزم می‌داند که قیمت را پایین و کیفیت را بالا ببرد.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خودرو خارجی در کشور ما ۸ برابر قیمت واقعی آن در بازار ما به فروش می‌رسد، ولی اگر واردات به میزان محدودی شروع شود این قیمت هم پایین می‌آید. بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار خودروی داخلی در انبار‌ها دپو شده و مشکل امروز ما این است که قطعه ساز خودرو ساز شده است.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3558

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.