11
همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر؛

آئین افتتاح کتابخانه سیار شهرستان باخرز برگزار شد

  • کد خبر : 3737
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
آئین افتتاح کتابخانه سیار شهرستان باخرز برگزار شد
آئین افتتاح کتابخانه سیار طرحهای آبادانی و پیشرفت جامع شهرستان باخرز با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شرق‌نگار، همزمان با ایام مبارک دهه فجر آئین افتتاح کتابخانه سیار «پیک دانایی ۴؛ طرحهای آبادانی و پیشرفت جامع شهرستان باخرز» با حضور عباس حسن نژاد، فرماندار شهرستان باخرز؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و جمعی از مسئولین شهرستان باخرز برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن گرامیداشت یاد وخاطره شهدای انقلاب و امام راحل(ره) گفت: ما به عنوان فرزندان انقلاب اسلامی ایران قدرشناس و قدردان مسیر پر افتخار امام خمینی(ره) و شهدای این انقلاب هستیم.
وی در رابطه با نقش کتابخانه های عمومی در جامعه، اظهار داشت: امروز کتابخانه های عمومی از فضای سنتی گذشته خود فاصله گرفتنه اند و به فرهنگسراهای اجتماعی، آموزشگاه های غیررسمی ودانشگاه های مردمی که بخشی از حاکمیت این نظام هستند، تبدیل شده اند. امروز برای اداره یک کشور وجود این فرهنگسراهای اجتماعی و مراکز پاسخگویی به نیازهای دانشی و اطلاعاتی در جامعه یک ضرورت محسوب می شود. اگر نگاه ما به کتابخانه نگاهی سنتی باشد آن را تنها مرکز انباشت و مطالعه کتاب می دانند و باعث خوشبختی است که عنوان کنم نگاه مسئولین شهرستان باخرز به کتابخانه ها با تأکید بر جایگاه کتابخانه های عمومی به سمت و سوی تغییر سبک زندگی، روش، اندیشه و وا داشتن مردم به تفکر و در جهت ایجاد یک زندگی سالم است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: در همین راستا عمده فعالیتهای کتابخانه های عمومی در سالهای اخیر با توجه به این تغییر نگرش در کارکرد کتابخانه ها و توجه ویژه بانوان و کودکان به عنوان مخاطبین وفادار کتابخانه های عمومی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بوده است.
وی با بیان اینکه هدف ما با توجه به استاندارها ایجاد یک کتابخانه برای هر ۲۵۰۰۰ نفر است، عنوان کرد: یکی از نیازهای جدی فرهنگی در هر منطقه اعم از شهر، بخش و روستا وجود یک کتابخانه است. امروز ما در کنار کتابخانه های مستقر بحث کتابخانه های سیار را داریم به عبارت دیگر با توجه به فرمایش حضرت علی(ع) در رابطه با حضرت محمد(ص) مبنی بر اینکه ایشان یک طبیب دوره گرد در حوزه اسلام هستند، کتابخانه های سیار نیز با توجه به نقشه راه و پوشش وسیع مناطق به منظور ارائه خدمات کتابخانه ای، این نقش را در جامعه ایفا می کنند. در واقع می توان گفت که کتابخانه های سیار عملکردی بالغ بر ۱۰ کتابخانه مستقر را ایفا می کنند.
علی اکبر سبزیان با اشاره به منظومه فکری مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حوزه کتابخوانی به عنوان یک کتابخوان حرفه ای، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) تأکید فراوانی بر امر کتابخوانی دارند. این بدین معنا است که همه اعم از کارمند، دانش آموز، خانه دار، روحانی، مدیر و… باید به سمت و سوی کتاب و کتابخوانی بروند و کتاب را به عنوان یک اصل وارد زندگی خود نمایند.
وی با بیان اینکه احداث کتابخانه مهم است، افزود: می توان به این فرمایش امام راحل(ره) اشاره کرد که اگر قرار بود اسلام با ساختمان جلو برود، اسلام هیچ کاری از پیش نمی برد و همانگونه پیامبر اسلام(ص) بدون هیچ گونه تجهیزاتی، بر خاک صحرای حجاز نشستند و اسلام را به عنوان دین مبین اسلام در همه جا ترویج کردند باید بگوییم ساختمان لازم است اما برای کتابخوان کردن جامعه کافی نیست. در واقع ما باید با برگزاری برنامه های فرهنگی، ترویجی و تبلیغی با نشاط، مردم را به سمت و سوی کتاب و کتابخوانی هدایت کنیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تشکر از اقدامات فرهنگی کارکنان اداره کتابخانه های عمومی شهرستان باخرز، عنوان کرد: امروز کتابداران تحصیل کردگان رشته علم اطلاع رسانی دانش شناسی هستند به عبارتی نسل جدید کتابداران متخصصین حوزه ارائه مشاوره و ارائه اطلاعات و رفع نیازهای اولیه دانشی مردم در جامعه هستند.
وی با بیان اینکه ما بر سر سفره انقلاب هستم، افزود: احداث کتابخانه های عمومی حتی در مناطق کم برخوردار، حاشیه ای و دورافتاده یکی از هزاران برکات شکل گیری انقلاب اسلامی درایران است و باعث مسرت است که اعلام کنیم یکی از ابزارهای مهم در این شکل گیری این مهم کتاب بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان در پایان ضمن تأکید بر اجرای برنامه ها و فعالیتهای متنوع فرهنگی اعم از رونمایی، نقد و بررسی کتاب های نویسندگان بومی، محافل ادبی، نشست های کتابخوان و … ، خواستار همدلی،همراهی و هم افزایی سایر دستگاه های اجرایی در مسیر رسیدن به ایران کتابخوان شد.

گفتنی است، در پایان از پوستر این مراسم رونمایی شد.
شایان ذکر است، خودروی کتابخانه سیار «پیک دانایی ۴؛ طرحهای آبادانی و پیشرفت جامع شهرستان باخرز» با کمک مالی اداره کل طرحهای آبادانی پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خریداری و به نهاد کتابخانه های عمومی کشور اهدا گردید و تجهیزات این کتابخانه اعم از قفسه کتاب، منابع، کانکس و استخدام کتابدار نیز توسط اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی صورت پذیرفته است.

لینک کوتاه : http://sharghnegar.ir/?p=3737

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.